Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. maj 2002.
Det er via skærmen, medarbejderne skal orienteres, når firma-intranettet med tiden bliver til en interaktiv mediekanal. Samtidig giver de nye medier en stemme til medarbejdere, som ellers ikke bliver hørt.
Hun har slavet over teksten længe efter fyraften, og indholdet er vigtigt. Derfor vil det nok falde toplederen for brystet, at den vigtige information i memoet til samtlige ansatte sandsynligvis kun er blevet læst af de dydigste 10 procent af virksomheden. Men det er ikke desto mindre tilfældet, og det vil ikke ændre sig, før virksomhederne ændrer kommunikationsstil.
Det fortalte Niels Aalbæk Jensen, direktør for den digitale tv-kanal TVRopa, under en konference om fremtidens virksomhedskommunikation.
- I stedet burde chefen give et hurtigt referat på video. Det giver interesse og betyder, at det samlede videnniveau i virksomheden er ens i såvel top som bund, siger han.
Samtidig kan brug af nye medier i den interne kommunikation betyde, at ny information kommer frem. Han peger på, at op mod 30 procent af befolkningen har svært ved at formulere sig skriftligt, men ikke har problemer, hvis de i stedet kan optage en lyd- eller videofil.
-Det er genialt at implementere et system, hvor man bare snakker, siger Niels Aalbæk Jensen, som blandt andet peger på Novo Nordisk som et eksempel på, at man har taget lyd- og billedmedier i brug i den interne kommunikation.
Billedtekst
- Virksomhedsledere må ændre kommunikationsstil, hvis de virkelig vil høres af de ansatte - og virkelig høre dem, mener Niels Aalbæk Jensen fra TVRopa.
Foto: Torben Klint