Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.
MEDIEKONVERGENS. Ungdomsprogrammet Boogie lader de unge få indflydelse på indhold og adgang til et online-fællesskab. Satsningen har haft så stor succes, at selv MTV ikke kan følge med.
Når DRs nye satsnings på ungdomsområdet, tv-programmet Boogie, ruller over skærmen på hverdagseftermiddage, kan de unge via SMS'er dyste om, hvilken musikvideo der skal vises som den næste, eller de kan stille spørgsmål til gæster i studierne i henholdsvis Århus og København. På den måned, der er gået siden premieren først i januar, har over 20.000 brugere oprettet en profil på programmets web-community, og kan dermed via et samspil mellem mobil-operatøren og web-databasen se deres eget billede og profiltekst dukke op på tv-skærmen, når de sender en besked til studiet.
Det er det første reelle forsøg på at kombinere SMS, web og tv i et program-flow, og ifølge redaktør Bo Kousgaard fra Boogie i Århus har DR faktisk overhalet MTV indenom, når det gælder om at få de unge til at deltage interaktivt.
- På en god uge får de samlet 15.000 SMS'er og e-mails. Vi får 8.000 om dagen, siger Bo Kousgaard. Han mener selv, at populariteten skyldes, at man har tænkt brugen af interaktivitet meget målrettet ind i programkonceptet.
- Man skal med det samme kunne se, at det fremmer et formål at være med, siger han. Og mængden af deltagere i de forskellige interaktive muligheder samt mere generelle kommentarer til programmet viser lynhurtigt, hvad der er interesse for, således at indholdet kan justeres.
- De første to uger skulle vi for eksempel lige finde benene, og der blev rotationen af nogle videoer for høj. Så var der straks nogle, der skrev "fedt program, synd de kun har fem videoer." Og så rettede vi ind og lyttede til brugerne, siger Bo Kousgaard.
Public service-pres på
teleselskaber
I København påpeger Erik Henz Kjeldsen, produktchef for DR Interaktiv, at den store succes med SMS-interaktiviteten i programmet har gjort det muligt for DR at forhandle med teleoperatørerne. For modsat de kommercielle tv-stationer, som får en del af overskuddet fra SMS-beskederne, bliver omkostningerne højere for DR, jo flere der deltager.
- Vi er en public service-virksomhed, så vi er meget aktive i at bruge det, at vi skaber trafik for operatørerne, til at presse dem på prisen, så det bliver billigst muligt for vores brugere at være med. Men Erik Henz Kjeldsen mener ikke, at DR risikerer at blive spændt for en kommerciel vogn, selv når der er kommercielle aktører med inde i samarbejdsbilledet.
- Penetrationen af mobiltelefoner er allerede meget høj i målgruppen. Det er andre faktorer, der har drevet den udvikling, siger han.
Boogie er ikke den første satsning på tv med interaktive elementer for de yngre. Det var programmet Rene Ord For Lommepengene, der var interaktivt i den digitale betydning af ordet, idet man skulle bruge en settopboks med returvej for at deltage direkte. Men med Boogie-konceptet har man udnyttet teknologi, som allerede er udbredt i og bruges af målgruppen, og er dermed kommet ud over mange af de problemer, som rent i-tv giver. Dog kan eksempelvis kapacitet også være et problem med SMS, som man derfor løbende arbejder på. Men erfaringerne fra ROFL har givet et praj om, hvordan interaktiviten kan støtte programfladen og gøre den vedkommende, uden at den overtager billedet.
- Helt konkret har vi lært, at det betyder meget, at man får oplevelsen af at blive taget alvorligt som seer, siger Erik Henz Kjeldsen. I Århus har Bo Kousgaard mange visioner for, hvordan interaktiviteten og fællesskabet i Boogies online-community kan styrkes.
- Vi kan for eksempel slet ikke nå at vise alle de SMS'er, vi modtager, så vi arbejder på at samle dem og kunne lægge dem under brugerens webprofil. Og måske vil vi have et credit-system, sådan at man får point for at være meget aktiv og kan omveksle dem til eksempelvis besøg i studiet, når DAD skal spille, siger Bo Kousgaard.
www.dr.dk/skum/boogie/
Billedtekst: Det er ungt, frækt og interaktivt, når Boogie slår dørene op for popmusik, SMS-dyster og interaktive interviews med stjernerne. Foto: DR