Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.
MARKEDSFØRING. Reklameformaterne på web bliver stadig mere tilpasset brugerens behov. Nu tilbyder Jubii at lade vejret råde over sponsoraterne.
Netportalen Jubii spiller på adskillige heste og tænker meget kreativt, når det gælder udviklingen af nye reklameformater. Det sidste skud på stammen af tilbud til annoncører, som ikke længere lader sig imponere af udsigten til et banner-sponsorat på forsiden af en portal, er vejr-baseret markedsføring.
Det har eksempelvis givet Vejdirektoratet mulighed for at køre glatføre-varsler på Jubii udelukkende i perioder, hvor vejrudsigten bød på frostvejr. Kampagnerne sættes i gang af parametre, der bindes op på vejrudsigten fra Dansk Meteorologisk Institut, som kan findes på Jubiis forside. Initiativet en udløber af, at branchen er under pres.
- Men vi har ingen fine fornemmelser, vi vil gerne give kunderne, hvad de vil have, siger Rasmus G. Kristensen fra Jubii.
- Samtidig afregner kunden pr. kørsel, og der er intet spild. Dermed bliver de specialiserede formater mere værd for kunden, og vi kan bedre udnytte vores portefølje, siger han. Jubiis reklameafdeling arbejder konstant med nye reklameformater, og et af de mest succesrige har været Jubii Quizshow, der benytter sig af såkaldt viral markedsføring. Her er det brugerne selv, der viderebringer markedsføringsbudskabet til bekendte ved at invitere dem med til at dyste i quizzen. Rasmus Kristensen mener, at det på nogle måder har været sundt for branchen at skulle forholde sig til annoncekrisen, fordi det har hjulpet på innovationen.
- Hvis dotcom-branchen stadig var en succes, ville man nok holde mere igen med disse ting, siger han.