Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. januar 2002.
TRAFIKGENERATOR. Så godt som alle de danske sundhedsportaler har debatfora. Men debatten har udspillet sin rolle i indtægtsmodellerne, og derfor har mange nedprioriteret dem, mener direktøren for Sundhedsguiden.dk.
Da DoktorOnline i sin tid rykkede ind i Danmark havde den norske tjeneste lige så mange sidevisninger i Norge, som danske Netdoktor havde i hele verden. Det var de sprudlende debatsider, som gav DoktorOnline den store trafikvolumen, og netop denne volumen var dengang det væsentligste salgsargument for et web-sted, der levede af reklame-, samarbejds- og sponsorindtægter. Men den indtægtsmodel er faldet til jorden, og blandt andet derfor har debatsider ikke længere den samme interesse hos mange portaler, forklarer Anders Hauch, direktør for Sundhedsguiden.dk.
- Jeg tror faktisk ikke, at der er anden værdi i det for de fleste. Debatsiderne var interessante, fordi de genererede sidevisninger, og derfor holdt mange op igen, siger han.
Sundhedsguiden.dk har også forsøgt sig med debatfora, men de har ikke været nogen stor succes. Men for DoktorOnline, som var langt bedre vant fra Norge, var satsningen et gedigent flop og tjenesten findes ikke længere i Danmark. Den mere træge interesse tilskriver Anders Hauch især den danske geografi - men også en mentalitetsforskel.
- Der er større afstand mellem folk i Norge og USA. Danmark er et lillebitte land, mens Norge er kæmpestort, og derfor har man måske et større behov for kontakten, siger han. Til gengæld har Sundhedsguiden.dk svært ved at følge med efterspørgslen, når det gælder et andet community-aspekt, nemlig ekspert-brevkasserne.
Hos Sundhed.dk mener konsulent Mads Junget Madsen stadig, at debatfora har en relevans som trafik-generatorer, men portalen, som er startet af Apotekerforeningen og en række samarbejdspartnere, er heller ikke afhængig af annonceindtægter. Men han kender godt til problemet med at få gang i debatten.
- Folk vil helst kigge, og der skal en del til, før de bidrager. Men mødre- og fødselsgrupper er et godt eksempel på, at det kommer lige pludselig, siger han. Men løsningen er ikke at gøre diskussionsgrupperne lukkede.
- I vores fokusgrupper med gravide blev det pointeret, at man ikke ønskede lukkede fora. Folk vil ikke bruge tid på at melde sig ind og kan godt lide at kigge med, før de blander sig, siger han.
Billedtekst: Debatfora har værdi som trafikgeneratorer, men det tjener man ikke længere penge på, siger Anders Hauch, Sundhedsguiden.dk