Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.
SAMSPIL. Det økologiske madvare-websted Aarstiderne.com er midt i implementeringen af et CMS-system, der skal give kunden unikke muligheder på webstedet og spille sammen med ERP-systemet. Direktør Søren Ejlersen er glad for, at han ventede tre år med at springe ud i en kompliceret løsning.>
Eksempelvis skal man kunne lægge en opskrift i sin indkøbskurv, hvorved de nødvendige varer tilføjes indkøbslisten, og der vil også komme en "min aarstiderne-funktion, hvor man kan gemme de varer, man oftest køber og hurtigt genbestille.
Søren Ejlersen fra Aarstiderne valgte at tage et af selskabets bestyrelsesmedlemmer, Thomas Madsen-Mygdal, ind i en konsulentrolle i forbindelse med system-valget og implementeringen.
- Han forstod, hvad der kom ud af min mund, og vidste, at det handlede om hvilken type virksomhed, vi er, ikke om at få nogle store forkromede systemer, siger Søren Ejlersen. Resultatet blev, at man allierede sig med en amerikansk designer til at lave front-end, mens virksomheden Pentia med systemet Sitecore blev valgt til den bagvedliggende CMS-løsning.
- De var de skrappeste programmører, og vi fik et urimeligt billigt tilbud, siger Søren Ejlersen.
Aarstiderne har valgt at fokusere på delmål i integrationen af sine systemer, og når de nye indkøbsfunktioner er klar i januar, vil man begynde at se på andre muligheder for at optimere processerne.
- For eksempel har vi en kundedatabase med 30.000 mennesker, som vi slet ikke har udnyttet, siger han.
faktaboks: Kunden om CMS
¥ Kend din forretning og logikken i den, før du går i gang.
¥ Lav en prioriteret ønskeliste til cms-systemet - og vælg så fra.
¥ Vent med at købe system til du ved hvad du skal bruge det til.
¥ Teknologi og IT er et værktøj, det gør ingenting for dig forretningsmæssigt.
Billedtekst: Web-stedet Aarstiderne er i gang med implementeringen af et content management-system, men direktør Søren Ejlersen råder andre til, at man analyserer sin egen forretning grundigt, inden man går i gang med opgaven.
- Det handler om hvad det er for en virksomhed, ikke om store forkromede systemer, siger han.
Foto: Scanpix/Nordfoto