Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.
UDSALG. Der er farlige faldgruber i valget af cms-system. Men priserne kan presses lige nu, for der er overbud af systemer og aktører i markedet, mener CMS-konsulent Dorte Andersen fra PWC Consulting.
Virksomheder, som beslutter sig for at indføre et nyt content management-system, begår især to fejl, mener Dorte Andersen, konsulent hos PWC Consulting, som fornylig talte på en konference om content management afholdt af IBC Euroforum.
Dels har de for meget fokus på de tekniske sider af opgaven, og dels ser de mere på, hvad systemet koster her og nu, end hvad det på langt sigt vil kræve at drive og vedligeholde systemet.
- Mange virksomheder har ikke et helt realistisk syn på, hvor meget de kan gennemføre og hvor hurtigt. Nogle gange stiller de krav om features, som de slet ikke har brug for, siger hun.
Det gælder eksempelvis teknologi til workflow, som lyder godt og effektivt, men måske strider så meget mod virksomhedens traditionelle måde at gøre tingene på, at det vil blive vanskeligt at gennemføre uden at få utilfredse medarbejdere, påpeger hun. For at kunne udnytte workflow-teknologien må man gennemføre organisatoriske forandringsprocesser, hvor arbejdsgange standardiseres og forenkles.
Overbefolket
Til gengæld er markedet for content management-systemer lige nu så overbefolket, at virksomheder, som har læst på lektien og har afklaret deres behov, kan få et godt system til en rimelig pris.
- Mit råd er, at man beslutter sig for, hvilke krav man stiller til cms-systemet, vælger for eksempel tre leverandører, taler med dem, og så prøver at presse prisen ned. Der er mange aktører på markedet lige nu, og mange der gerne vil have foden indenfor, siger hun.
Men inden man når så langt, er det vigtigt, at det er det rette team af personer, som gør forarbejdet til cms-indkøbet og dernæst følger implementeringen.
- Det skal være personer med den rette kombination af IT-forståelse og forretningsforståelse som forstår at forvalte systemet, siger Dorte Andersen.
faktaboks: Konsulenten om CMS
¥ Pas på ikke at fokusere på teknologi frem for organisation.
¥ Overvej i hvor høj grad medarbejderne er villige til og kan overkomme at ændre arbejdsprocesser.
¥ Pas på ikke at se mere på engangsudgifterne end de langsigtede omkostninger.
¥ Tal ikke med leverandørerne, før den interne kravspecifikation er på plads.
Billedtekst: - Vælg tre cms-systemer og gå så i gang med at presse prisen, siger Dorte Andersen fra PWC Consulting.