Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.
Det går trægt med udbredelse af digitalt tv og relaterede tjenester. Ikke mindst på grund af slagsmål om den forkætrede gate-keeperrolle.
Billedtekst: - Det er sindssygt at flytte programmidler til teknologi, siger Niels Jørgen Langkilde fra
Modern Times Group om
DR og TV2s investeringer
i et jordbaseret sendenet
til digitalt tv.
Foto: Torben Klint
I Storbritannien har de haft det længe. Internet-ydelser som t-commerce og sportsvæddemål via tv-skærmen.
I Danmark dukkede den første reelle t-commerce tjeneste op sidst i oktober, da Canal Digital lancerede musikbutikken eTV. Returkanalen går dog stadig ikke via tv-kablerne, men må klares med set-topboksens indbyggede modem og kundens egen telefonledning.
Forskellen er, at i Storbrittannien har tv-mogulen Rupert Murdochs satellitselskab BskyB i forvejen en enorm markedsandel og har dermed kunnet kickstarte digitale tv-ydelser via stærkt subsidierede settopbokse.
Herhjemme strides aktører som Danmarks Radio, TV2, Canal Digital og Viasat fortsat om, hvad der er den rigtige platform for digitalt tv - jordbaseret eller satellit-baseret - og hvordan magten over såvel
distributionsteknologi som kanaler skal fordeles sidenhen.
Færre kanalmuligheder
Niels Jørgen Langkilde, informationschef i Modern Times Group, som Viasat hører under, påpeger, at set fra en kulturpolitisk vinkel er det lettere for DR og TV2 at forsvare deres positioner fra det jordbaserede sendenet - fordi der er en teknologisk grænse for, hvor mange konkurrenter DR kan få her, da der er færre kanalmuligheder. Men ud over det finder han det problematisk, at DR og TV2 poster penge i teknologi til at drive den jordbaserede platform i stedet for programmer.
- Det er det mest sindssyge, man kan gøre, for det er indholdet, som er drivende for tv-markedet, siger Niels Jørgen Langkilde, der hellere så public service-kanalerne på satellit. Alligevel har Viasat indvilget i at indgå i den såkaldte Nordig-aftale, der skal skabe et mere åbent marked på tv-området.
På den anden side af konflikten beskylder Danmarks Radio og TV2 Viasat for ikke at overholde Nordig-aftalen ved at forhale udleveringen af de smartcards, der effektuerer denne åbenhed, og som gør det muligt for Canal Digitals kunder at se Viasat-programmer uden at skulle skifte udstyr.
Til stridighederne og de teknologiske genvordigheder kommer den kendsgerning, at der endnu ikke er fundet en forretningsmodel, der skal gøre digitalt tv rentabelt.