Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. december 2001.
Billedtekst: Modtagerenheden til det, der måske bliver fremtidens bærbare kommunikations-hovedtøj, får en sidste test inden fremvisningen.
Fotos: Teknologisk Innovation
OPFINDELSER. Bærbar teknologi fra ide til færdigt produkt og lancering på halvanden times tid - det var opgaven på Teknologisk Innovations innovationsworkshop, hvor folk klippede, klistrede og flåede i elektro-skrot i konkurrencen om at skabe den næste "killer application".
Konventionelle tankegange står for tit i vejen for den gode ide, men det kan afhjælpes ved at bruge et arbejdsværktøj, hvor man nedbryder sin vanetænkning for at finde frem til det innovative lag i hjernen. Den proces blev demonstreret og afprøvet ved innovations-workshoppen Universal Tool, afholdt af Teknologisk Innovation i samarbejde med United Spaces of Chaordia, et netværkskontor som deles af en flok unge virksomheder i smukke lokaler placeret på den anden side af kanalen over for Den Sorte Diamant i København.
Efter et oplæg om fremtidens teknologi ved innovations-konsulenterne Ivar Moltke og Peter Busch, tog gæstelærerne fra det svenske Interactive Institute over med innovations-øvelsen. Første skridt var at dekonstruere en række kendte, sammensatte navneord og sætte dem sammen på nye måder. Dernæst udvalgte de forskellige grupper det ord, som for dem repræsenterede den mest spændende mulighed for en bærbar teknologi - og så gik det løs med at skabe en prototype.
Konceptet bærbar teknologi blev taget helt bogstaveligt af visse grupper, der lod test-bæreren indhylde i et farvestrålende orgie af intelligente kapper med antenner og solceller, mens andre produkter var ekstremt diskrete og kunne balancere på en brillestang. Men fælles for næsten alle var ideen, at produkterne skulle befordre social interaktion og gøre det lettere for mennesker at forstå hinanden følelsesmæssigt såvel som sprogligt, når de mødes ansigt til ansigt.
Seancen sluttede med en catwalk og præsentation af de nye produkter, som ifølge de forskellige opfindergrupper skulle være at finde i handlen på et eller anden tidspunkt i perioden foråret 2002 til efteråret 2025.
Billedtekst: Hvad er fremtidens buzzword? Et væld af nye apparater og ideer groede frem, mens grupperne afprøvede nye kombinationer af kendte koncepter.
Billedtekst: Både tekstiler, digitale chips og gammeldags glanspapir blev taget i brug, da grupperne skulle fremstille deres bærbare prototyper.