Inden for de seneste år har danskerne fået flere valgmuligheder, når det gælder om at sikre sig billetter til begivenheder og biografer via internet.
Billetnet har online-salg med fysisk afhentning, mens ebillet satser på samling af en række billetter samt loyalitetsprogrammer på et plastickort. Nu melder Billetservice sig til udbyderrækken med to vægtige samarbejdspartnere, IBM og Telia, i ryggen.
? Vi satser på print af billetter i flot design hjemme hos kunden selv, siger Jim Winther, direktør for Billetservice, som ejes af virksomheden Grafisk Service.
Billetservice har indledt et samarbejde med IBM, der gør det muligt at håndtere tusindvis af samtidige transaktioner via en stor server, der igen har plads på en af Telias 12 gigabit-linjer.
Dermed garanterer Billetservice med 99,9 procents sikkerhed, at tjenesten ikke vil bryde ned, selv om tusindvis af billetter rives væk på kort tid.
? Det skal virke når Melodi Grand Prix skal sælge 100.000 billetter på 10 minutter, siger han.
Han mener, at fordelen ved at satse på den traditionelle billet, men i hjemme-printet udgave, er hurtig adgang.
Samtidig bliver det også muligt at overføre billetten til mobiltelefonen. Billetservice vil satse på samarbejde med portaler, således at man kan få adgang til en ?køb billet?-funktion i forbindelse med omtale af et kommende arrangement.
Flere funktioner i ét
Men hos ebillet, der modtog årets E-handelspris, mener direktør Esben Madsen, at man med papirbilletter skaber unødige problemer samtidig med, at man går glip af en række fordele, som plastikkortet giver ? eksempelvis muligheden for at tilknytte loyalitetsprogrammer og sende e-mails ud til brugerne i tilfælde af aflysninger.
Ebillet har faktisk tilbudt print-løsninger, men implementerer dem nu kun nødtvungent.
? I en biograf kan det måske håndteres, men ved et stort arrangement kan det give problemer, når man skal lukke mange ind og samtidig checke identiteten på folk, der har billetudskrifter, hvor blækket måske er løbet så stregkoden er ulæselig, siger han.
Til gengæld er han enig, når Jim Winther understreger, at det danske marked ikke er stort nok, hvorfor Billetservice blandt andet er i snak med tyske billetudbydere.
Alligevel holder ebillet.dk igen.
? Danmark har et marked på 20 millioner billetter om året, og heraf er de 11 millioner biografbilletter. Men vi vil først have et større greb om det danske marked. Man risikerer at tabe pusten, for det er ekstremt dyrt at lancere sig selv i udlandet, siger Esben Madsen.
Men Jim Winther er også fortrøstningsfuld på dette område, i det samarbejdspartnerne Telia og IBM står med ved standen, når billetudbyderen præsenterer sig på den kommende branchemesse for billettører, INTICK, i Göteborg i april.
? De er totalt committede til projektet, siger Jim Winther.
I denne uge har endnu en nyere konkurrent på markedet, nemlig selskabet e-billetter.dk ? ikke at forveksle med herover beskrevne ebillet.dk - formået at markere sig stærkt på et område, som ellers i årevis har været event-udbydernes og postvæsenets stærke domæne.
E-billetter.dk, som har Parken A/S i ejerkredsen, vandt det offentlige udbud om fra næste år at varetage billetsalg for en lang række storkøbenhavnske teatre, en opgave som ellers gennem 30 år er blevet varetaget af selskabet ARTE.