Med ét hug har den franske medie- og underholdningsgigant, Vivendi Universal ? verdens fjerde største medieselskab - købt sig adgang til 82 millioner amerikanske hjem. For den nette sum af 10,3 milliarder dollars (85 milliarder kroner) har Vivendi købt USA Networks' underholdnings- og kabelafdeling.
Denne enhed ejer blandt andet tv-kanalen Sci Fi, der for et par år siden forsøgte at komme ind på det danske kabelmarked ved en dyr kampagne op til danske tv-seeres afstemning om kanalsammensætning.
Med købet har Vivendi fået en optimal salgskanal til at promovere produkter fra sine øvrige forretningsenheder ? lige fra internetdelen til filmdelen. Det franske selskab købte sidste år filmselskabet Universal Studios og verdens største musikfirma Universal Music Group.
Det har imidlertid manglet et ordentlig fodfæste i USA, som er hjemmemarked for Vivendis hovedrivaler AOL Time Warner, ViaCom og Walt Disney Co. Det brohoved har selskabet nu, og det gør det noget mere interessant, udtaler flere analytikere til finanstjenesten Bloomberg.
Vivendi har også som et led i købet overtaget ti procent af aktierne i tv-satellitselskabet EchoStar. Det amerikanske selskab har netop købt et andet tv-satellitselskab, Hughes. Godkender monopolmyndighederne det opkøb, får Vivendi via EchoStar adgang til 90 procent af de amerikanske seere, der får kanalerne via satellit.