I den danske afdeling af konsulenthuset TietoEnator ? en svensk-finsk kæmpe med 10.000 ansatte ? kan de 232 medarbejdere stadig notere to-cifrede vækstrater i både profit og omsætning, når man kaster blikket bagud over ni måneder.
Af samme grund lyder Ole Berg Nielsen også tilfreds i telefonen, hvor han bedyrer sin optimisme med hensyn til fremtiden. Ole Berg Nielsen er direktør for TietoEnator i Danmark og samtidig leder af TietoEnator Consulting A/S.
Set fra hans bord på Vesterbrogade i København arbejder markedet hen mod en konsolidering, fordi størrelse bliver et vigtigere parameter i fremtiden.
Og størrelse, det har konkurrenter som IBM, Mærsk og CSC ? og det har TietoEnator. De store kan både levere konsulentbistand og færdige teknologiske løsninger.
Derudover søger TietoEnator at fokusere skarpt på udvalgte industrier frem for at ville levere til alt og alle. Det er blandt andet bank- og finanssektoren, den offentlige sektor, tele og media samt sundhedssektoren. I konsulenthusets verden giver det et tættere kendskab til branchen og kunderne ? og dermed en bedre fornemmelse for, hvordan de specifikke behov skal opfyldes, forklarer Ole Berg Nielsen.
- Vi tror på, at det gør, at vi kan levere løsninger, som tilfører kunderne stor værdi, siger han og ser det som en stor del af forklaringen på selskabets pæne væksttal i de ni første måneder af året.
Mere realistisk marked nu
TietoEnator offentliggør ikke detaljerede tal om forretningen i Danmark, men pointerer, at alle selskaberne i landet er profitable virksomheder. Selskaberne er TietoEnator Solutions A/S, TietoEnator Technology A/S, TietoEnator Consulting A/S, TietoEnator Healthcare A/S, Entra A/S og IT+ A/S, hvor det sidstnævnte softwareselskab blev købt i sommer.
Ifølge Ole Berg Nielsen er kunderne i det seneste år begyndt at efterspørge de tunge kompetencer mere ? især i forbindelse med projektledelse.
- De vil have ekspertviden, teknologisk viden, og metodeværktøjet skal være på plads hos konsulenterne. Samtidig bliver der lagt mere vægt på, at leverandørerne har et godt renommé og en historik uden store katastrofer rent forretningsmæssigt, forklarer han.
Kort sagt skal løsningerne leveres til tiden og til den aftalte pris. Det var mange virksomheder lidt mere large over for et år tilbage, men nu er præcisionen altafgørende, mener TietoEnator-direktøren.
Appetit på danske opkøb
Realismen viser sig også i vurderingen af værdien af de enkelte firmaer. I "boblens dage" ? med henvisning til dotcom-selskabernes første paradisperiode ? var mange virksomheder urealistisk dyre i værdisætning, blot baseret på forventninger til fremtiden. Det er mere realistisk nu med koncentreret fokus på indtægter og bundlinien.
Det passer TietoEnator godt, fordi selskabet både internationalt og i Danmark konstant er på udsigt efter gode firmaer, der ønsker at gå med i en større enhed og øge sin vækst inden for de rammer. Inden for det næste halve års tid vil der også komme opkøb herhjemme, lyder det fra Ole Berg Nielsen.
- Jeg er så sikker, som man nu kan være på, at der kommer opkøb. I øjeblikket har vi kig på en tre ? fire stykker, men om de bliver til noget ? det er for tidligt at sige, siger han.
Han lægger dog ikke skjul på, at det er en del af selskabets strategi for hele 2001, at ti procent af væksten skal være organisk ? og de resterende ti procent skal komme via opkøb. Det i Danmark relativt ny-etablerede TietoEnator Healthcare har blandt andet til opgave at finde interessante virksomheder til opkøb.
Målet om 20 procents vækst er i hvert fald inden for rækkevidde, da væksten i de første ni måneder blev 17 procent.