Fremfor at skrive en mail med et spørgsmål til en kollega, få et svar og så svare tilbage er stadig flere mennesker at bruge beskedtjenester som Microsofts MSN Messenger eller Yahoo Messenger til den hurtige chat-agtige kommunikation. Den tendens kan spores tydeligt i USA, melder analysefirmaet Jupiter Media Metrix.
På blot et år er brugen af de tre mest udbredte tjenester i USA ? Yahoo Messenger, MSN Messenger og AOL Messenger ? steget med 110 procent. Det er målt i minutter. September 2000 blev der fra arbejdspladser kommunikeret via tjenesterne i 2,3 milliarder minutter. I september i år var mængden vokset til 4,9 milliarder minutter.
September 2000 var der 10 millioner unikke brugere på arbejdspladser, mens det i år var nået op på 13,4 millioner unikke brugere.
Sparer tid
Jupiter mener, at beskedtjenesterne i stigende grad vil vinde indpas på arbejdspladserne. Det vil ske på bekostning af for eksempel telefonsamtaler eller længere meningsudvekslinger per mail, der blot overbelaster folks indbakker og bruger mange serverressourcer.
Dog er der lang vej igen før beskedtjenesterne når op på brugen i de private hjem. Antallet af almindelige brugere er steget til knap 54 millioner i USA ? en vækst på 28 procent.
AOL Messenger er stadig den mest brugte tjeneste i USA med 8,8 millioner brugere, efterfulgt af MSN Messenger med 4,8 millioner brugere og Yahoo Messenger med 3,4 millioner brugere.