Comdex løber af stabelen mellem den 10. og den 16. november og er IT-branchens messeflagskib. Men i år bliver der god plads i de to udstillingscentre i Las Vegas. Der forventes nemlig 50.000 færre gæster i år. Dermed ender det samlede besøgstal på omkring 150.000.
Udstillerne på messen har dog ikke droppet deres deltagelse, selv om flere melder om reducerede stande og lavere aktivitetsniveau.
? Vi tror, at størrelsen af konferencen vil være den samme som sidste år, men vi er usikre på deltagerantallet, siger Donya Ekstrand, der er talskvinde for Ericsson Business Innovation AB.
Ingen fald i geledderne
Andre udstillere øger derimod aktiviteterne. Det er blandt andet virksomheder, der fremstiller udstyr til telekonferencer, der har opnået forøget popularitet som følge af flyangsten efter terrorangrebet mod World Trade Center i september.
De forskellige nøglepersoner, som skal tale ved Comdex kommer alle. Det drejer sig om blandt andre Bill Gates fra Microsoft, John Chambers fra Cisco, Kunitake Ando fra Sony, Jorma Ollila fra Nokia, Larry Ellison fra Oracle, Dick Brown fra EDS samt Jeff Hawkins fra lommecomputerfabrikanten Handspring.
Key3Media, der arrangerer Comdex, har øget sikkerhedsberedskabet. Ikke alene vil der være sikkerhedspatruljer overalt, men alle former for tasker er udelukket fra udstillings- og konferenceområdet. Alle deltagere skal konstant have billedidentifikation på sig, og ingen kan få adgang til udstillings- og konference-området uden billedidentifikation.
Desuden skal der hentes billetter til alle større indlæg ved konferencen ? igen med billeddokumentation. Arrangøren forbeholder sig ret til at stramme disse forholdsregler uden varsel. Dermed bliver Comdex i Las Vegas 2001 den mest sikre messe i USA?s historie.
Trådløs revolution ? fortsat
Comdex er mere end bare en messe. Det er også et samlingspunkt og en temperaturmåler for hele branchen. I år forventes sikkerhed og udstyr til fjernkonference at være i fokus. Og den trådløse udvikling, der har været på vej de sidste par år, forventes nu at materialisere sig i fysiske produkter.
Dertil kommer produkter og ydelser til digital distribution af indhold til de kommende mobile produkter, som intelligente mobiltelefoner og telefonberigede lommecomputere.