Bredbåndshotellet i Ballerup bliver en del af den hollandske virksomhed Interxion, der allerede har kontorer i 11 europæiske storbyer. I øjeblikket er de ved at ombygge en gammel dansk fabrik til et moderne teknologisk hotel for en kvart milliard kroner. Planen er, at bygningen skal være hotel og markedsplads for fremtidens Internetselskaber med egne data, video- og telefoniforbindelser. Den skal lægge lokaler til et indbyrdes køb og salg af minutter og båndbredde. Det skriver Berlingske Tidende onsdag.
Foreløbig er seks telekommunikations-leverandører i færd med at lægge deres kabler ind i de 10.000 kvm. fabriksbygning, og de såkaldte ?backboneleverandører?: Tele Danmark, Telia og Global Crossing står for den fiberoptik, som kunderne på bredbåndshotellet kan benytte til deres forskellige formål.
Stærk konkurrence
Fire kunder flytter ind i løbet af oktober, og selv om Interxion vil komme i stærk konkurrence med allerede eksisterende firmaer som eksempelvis franske Integra i Lyngby, Kommunedata, CSC og Uni2, tvivler ledelsen ikke på, at de vil få fuldt hus i bredbåndshotellet.
Deres selvsikkerhed bliver underbygget af en undersøgelse fra analyseinstituttet Ovum, der viser, at markedet for web- og bredbåndshoteller i Europa vil vokse eksplosivt. Fra en omsætning på 1,8 milliarder dollars i år til 12,3 milliarder dollars (cirka 106 milliarder kroner) i 2005.
Ifølge Berlingske Tidende var branchens forventninger om en 47 procents vækstrate medvirkende til, at Interxion i mandags meddelte, at firmaet netop havde udvidet bestanden af B-aktier fra 200 (1,5 milliarder kroner) til 270 millioner (cirka 2 milliarder kroner) euro.