Få steder skulle være så sikre i trafikken som Volvos spritnye landevejsfærge – den eldrevne mastodont EX90.
Det forsikrede Volvos sikkerhedschef Thomas Broberg overfor undertegnede, da selskabets søsatte sine nye flagskibe i 90-serien.
Men et er dog sikkerheden, noget andet er dog køreoplevelsen – noget som man trods alt også kan høje forventninger til, når priserne begynder omkring de 820.000 kroner.
Efter en længere tur med den sikre luksuskaret er jeg dog ganske overbevist.
Store sager
Volvo EX90 er en særdeles fuldvoksen sag.
Bilen strækker sig over hele fem meters længde og er kun et par centimeter fra at være to meter bred – hvilket placerer den i en liga, hvor P-båse og P-kældre kan udfordre lidt.
Dimensionerne bidrager dog til at løfte dødvægten til kolossale 2,8 tons, hvorfor testbilen aldrig bliver nogen raket til trods for dobbelte motorer, firhjulstræk og den hurtigt lystrende elektriske drivlinjes 408 hestekræfter.
De 100 i timen kan dog nås på under seks sekunder, så sløv bliver den dog aldrig.
En Performance-version med 517 hestekræfter kan sætte yderlige skub i sagerne, men nogen sportsvogn bliver den aldrig.
Den er og bliver et hus på hjul, hvilket man til gengæld få glæde af indendørs, hvor der tilbydes plads til hele familien og endda en tredje sæderække med to bonuspladser.
Disse bør dog kun indtages af børn eller vertikalt afmålte personer – for selv med mine beskedne 1,78 meter højde skal jeg bøje nakken for at kunne være der.
De fem forreste pladser er man derimod mere end godt siddende, for Volvo forkæler en med plads, lys og en ganske lydisoleret kabine.
Her og der, er der beklædt med nydelige træpaneler og bløde plastoverflader, der matcher prisskiltet. Den ’veganske læder’ – altså plasten, som sæderne er betrukket af kan jeg dog ikke rose. Rigtig læder eller Alcantara eller endda vævede tekstiler, er at foretrække synes jeg.
Selv med alle syv sæder oppe er der noget bagageplads at få, for der kan stuves 310 liter bagage under bagklappen – under bundpladen finder man endda en kæmpe kælder til yderlige bagage.
Med alle sæder nede forvandles EX90 til en regulær varevogn, der kan sluge næste 2.000 liters bagage. Er det stadigvæk ikke nok, kan du trække 2,2 tons på krogen.
Mægtig maskine
Volvo EX90 er en rullende residens, hvilket man helt sikkert vil glæde sig over, når der trilles omkring.
I min rundtur med bilen blev jeg først og fremmest overrasket over hvor ubesværet og støjsvagt det er at køre i det trillende palads.
Selve styretøjet er måske ikke det allermest præcise, men kombinationen af en komfortabel affjedring, to potente motorer og en nydelig kabine giver en indtryk af overlegenhed.
Assistentsystemerne er også indstillet til at virke diskrete.
Det kan glæde en i en verden, hvor det ikke skorter på for militante og emsige implementeringer, men som desværre også betyder, at systemerne giver slip, hvor man måske ikke helt regner med dem.
Det underbygges af det ombordværende Android Automotive-styresystem, som giver både nøjagtig og effektiv navigation signeret af Google, et stort udvalg af tredjeparts-apps, samt en dyb integration med bilen.
Hvad der ikke er integreret endnu, er den ellers prominente ’lidar’-sensor, som tårner op over forruden som en slags taxa-skilt.
Det er en slags lysradar, som kan se, hvor dine øjne og regulære kameraer ikke kan – eksempelvis hvis der skulle gemme sig en forhindring flere hundrede meter fremme.
Systemet skulle være i stand til at detektere genstande, såsom en elg, på kørebanen hele 250 meter fremme – og dermed give en advarsel lang tid inden, den dukker op i ens lyskegle.
Teknologien bliver dog først klar en gang i 2025, lyder det fra Volvo, men den er altså indbygget.
Stor strømsluger
EX90 synes at være oplagt til langtur, særligt fordi den også byder på et kolossalt batteri på 111 kWh.
Men det koster altså i elektroner at skulle få flytte på de små tre tons svensk-prægede elbil.
Selv på rolige landeveje uden de store accelerationer og opbremsninger er det ikke lykkedes med at få kørt mere end fem kilometer per kWh.
Vejret var ellers flot, vejbanen tør og temperaturen på 12-13 grader var så god, som den kunne blive sidst i oktober.
Blander du motorvejskørsel ind i ligningen, klarer den alene fire kilometer per kWh.
Det giver dog en realistisk rækkevidde på mellem 400 og 450 kilometer per opladning.
Selve opladningen foregår med op til 250 kW, hvilket gør at 10-80 procent-disciplinen klares på en halv time, hvorfor jeg ikke vil frygte nogen form for langture med EX90.
Magelig Volvo
Volvo EX90 byder på det, som man forventer af en luksuspræget skærgårdskrydser.
Her er oceaner af plads, komfortabelt at være og man er sikker på at nå sikkert i havn.
Hermed leveres der det forventede, men ikke nødvendigvis mere, for bilen skal ikke udstyres med meget udstyr, før slutsedlen går fra grundprisen på 823.284 kroner til den begynder at flirte med den hele million kroner. Testbilen her løb op i 1.014.000 kroner.
Selve grundpakken kan man dog leve fint med til trods for, at den sparer det vilde Bowers & Wilkins lydanlæg og den adaptive affjedring. Hvad der dog bør krydses af, er 'Pilot Assist' pakken (24.900 kroner), som giver adgang til adaptiv fartpilot og assisteret kørsel.
Så er man rigtig godt kørende i den store, sofistikerede svensker.