Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Første indtryk: Volvos fortid møder fremtiden med to nye luksusbiler

Det familievenlige og særdeles sikre er det, som Volvo vil fremhæve med selskabets nye flagskibe i 90-serien. Målsætningen er en fremtid, hvor kollisioner hører fortiden til.

Tiden står stille. Skærmen går i sort. Et øjeblik forinden er en Volvo bil få øjeblikke fra at torpedere ind i en gravid kvinde.

Tragedien udebliver dog.

Sensorerne ombord på Volvo EX90 har registreret fodgængeren og klodset bremserne i. Dagen, kvinden og hendes ufødte barn er reddet – i hvad der er Volvos nye reklamefilm.

Det familievenlige og særdeles sikre er det, som Volvo vil fremhæve med selskabets nye flagskibe i 90-serien. Målsætningen er en fremtid, hvor kollisioner hører fortiden til.

Til at nærme sig den vision er selskabet klar med to nye biler i den luksuriøse 90-serie.

Det er en serie, som bliver todelt med en ny XC90, der er tiltænkt fossile brændsler, og en længe ventet EX90-elbil, som nok vil blive danskernes favorit med de danske afgifter in mente.

En ny målsætning

Volvo EX90 er bygget omkring en spritny elektrisk platform, som deler teknik med en anden svensk-inspireret kæmpe, Polestar 3.

Sikkerheden her er dog helt sin egen, forsikrer sikkerhedschef Thomas Broberg til Computerworld ved ’90/90’ lanceringseventet, hvor EX90 og den nye XC90 vises frem.

Hvor visionen tidligere hed, at ’ingen fatale ulykker skulle foregå i en Volvo’, sigtes der nu efter helt at undgå sammenstød, lyder det.

Volvos tidligere målsætning har da også holdt stik igennem mere end 20 år med XC90-serien – i hvert fald i udvalgte markeder såsom det britiske.

Men Thomas Broberg indrømmer også, at det blevet til enkelte dødsfald i blandt andet USA.

Selv om Volvos biler er spækket med passiv sikkerhed i form af selskabets ’Safe Space’-teknologi, hvor læren fra daglige crashtests og titusindevis af simulerede crashes er inkorporeret, skal der aktiv sikkerhedsteknologi til, hvis man skal leve op til målsætningen om helt at undgå kollisioner.

De tre synder

Thomas Broberg påpeger, at man skal tre synder til livs for blandt andet at undgå de dødsfald, som skete i USA: Uopmærksomhed, påvirket kørsel og for høje hastigheder.

Disse kommes nu til livs i form af en række aktive sikerhedssystemer såsom automatisk nødbremse, kursjustering og registrering af trafik og nødopbremsning inden for blinde vinkler.

Flere af teknologierne er at finde i Volvos øvrige modeller, men styrkes i EX90 af nyheder såsom en Lidar, der supplerer bilens øvrige ydre kameraer og sensorer.

Dertil kommer det ombordværende kamera-system, der registrerer, hvor træt – og eventuelt påvirket – føreren er. Hvilket vil udløse beskeder fra bilen, mens farten sænkes.

Plads til mere end familien

I både EX90 og XC90 serveres sikkerhedsteknologien i flotte, luksuriøse omgivelser.

Vi taler biler i størrelse med rullende villaer med omkring fem meters længde, knap to meters bredde og cirka 1,8 meters højde.

EX90 er dog mere fremadskuende med sit ydre, som er en anelse længere og fladere, som samtidig er bygget oven på et kolossalt 111 kWh-batteri.

I praksis giver det en anelse mindre benplads til den første bagsæderække end i XC90.

Til gengæld sidder man mesterligt oppe foran i EX90, hvor materialerne er uanfægtelige, mens de virker en smule mindre overbevisende i XC90.

Begge biler tilbyder plads til syv, om end den sidste sædderække mest skal opfattes som børnesæder. Jeg vil mene, at de er uegnede til mennesker over 170 centimeter.

Med plads til knap 1.915 liter med sæderne slået ned, er man sikker på at få det hele med.

Med forreste sæderække oppe er der plads til 700 liter og med alle syv sæder i spil, er der stadig plads til 315 liters bagage. Det er mellem 50 og 100 liter mere end hvad man får med i XC90.

Er det ikke nok, kan der trækkes 2,2 tons på krogen i EX90 og 2,4 tons i XC90 hybrid.

Performancemæssigt er EX90 den kvikkeste med sine op til 517 heste, der sikrer nul til 100 tider under fem sekunder. Hybrid-drivlinjen er også kvik med sine 455 heste, der klarer disciplinen på 5,4 sekunder.

EX90’s batteri har dertil strøm nok til 585 kilometer kørsel efter WLTP-målemetoden, mens XC90’eren kan trille 70 kilometer på ren strøm.

Nyt og knapt så nyt

At EX90 og XC90 kigger henholdsvis ind i fremtiden og fortiden bemærker man på eksempelvis infotainment-skærmen, som i XC90 alene strækker sig over 11 tommer, mens der bydes på 14,5 tommer i EX90.

Rattets betjeningsknapper er dog bedre i XC90 og beviser, at nogle ting var bedre før verden gik af lave.

Begge biler er dog født med nyeste version af Volvos Android Automotive, som du kan læse mere om herunder:

Luksus-priser

EX90 og XC90 debuterer ved priser på henholdsvis 812.900 kroner og 1.049.000 kroner og er dermed ikke prissat til at blive folkeeje, men rettere til at pryde indkørslen i finere kvarterer.

Performance-versionen af EX90 kræver, at der også investeres i den 150.000 kroner dyre Ultra-udstyrspakke, som blandt andet byder på adaptiv affjdering, hvorfor denne samlet løber op i 1.020.300 kroner.

De første EX90 bliver leveret allerede i september, bare ikke i Danmark, hvor modellen først forventes at trille hos de første købere sidst på året.

Computerworld er inviteret til lanceringen af EX90 og XC90 i Göteborg af Volvo. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.


Loading ikon