Artikel top billede

(Foto: Pixabay)

Det rigtige kan godt gøre lidt ondt, men hvis man er for langsom, kan det gøre rigtig nas

Klumme: Hele ERP-kategorien er på vej i skyen. Udrulning og implementering bliver forandret, og har man sin forretning lige her, er der ændringer på vej. Her og nu kan det gøre ondt, men hvis man venter for længe kan det blive livstruende. 

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Tre, tretten og syv procent. Så stor var salgs-tilbagegangen i tredje kvartal for Mercedes, BMW og VW. Alvorlige og truende tal, som aktiemarkedet ganske vist for længst har indregnet i kursen på de tyske bilaktier.

Noget af krisen handler om konkurrencen fra Kina, hvis elbilproducenter stormer fremad (måske med statslige hjælpemotorer). En anden del handler om transitionen til elbiler, klart nok drevet af Tesla, med de europæiske aktører som noget sene og noget modvillige deltagere i festen.

Parallellen er klokkeklar

Den tyske bilindustri har et stort økosystem af underleverandører og levede længe og godt af effektiv produktion, solide forsyningskæder og høj kvalitet. Derfor var der meget at tabe, og det gjorde ondt at bane vej for elmotoren, som har langt færre komponenter end benzinmotoren.

Parallellen til cloud-ERP er klokkeklar. ERP var for fem år siden næsten udelukkende on-premise, og et stærkt og kompetent univers af konsulenter, rådgivere og leverandører levede af at levere til kunderne.

Ligesom overgangen fra benzinbiler til elbiler forekommer transitionen fra on-premise til cloud-ERP klog, nødvendig og ønskelig. Udrulning, standardisering, sikkerhed, time-to-market og klimaet har det bare ultragodt med public cloud, og verden er med fuld fart på vej i den retning. Virksomhederne vil profitere i form af mindre kompleksitet og hurtigere nyttiggørelse af AI.

Se potentialet

Nu og da kan man høre kritiske røster fra økosystemet. Er det nu nødvendigt? Går det for hurtigt? Er der ikke for mange børnesygdomme? Ude i virksomhederne er der naturligvis også en sund skepsis i forhold til at forlade en velopbygget ERP-løsning med mange år på bagen til fordel for en ny måde at gøre tingene på.

Til aktørerne i ERP-økosystemerne er meldingen klar: Se potentialet og vær med til at skabe forandringen, for den kommer under alle omstændigheder.

Den tyske bilindustri var måske for tøvende med at udvikle elbiler og derfor også sene til at nudge og forme økosystemet af underleverandører. Og erfaringen er lige til at overføre til ERP-feltet.

Hvis man er et SAP-hus, Dynamics-specialist eller noget helt tredje, så er opgaven at flytte sig sammen med det grundlæggende skifte fra on-premise over mod cloud.

Masser af opgaver

Og den gode nyhed er, at der er masser af opgaver, der skriger på en løsning. For kunderne er vejen jo netop ikke bare helt lige og uden huller, og de får brug for viden og leverancer udefra.

Fra SAP’s egen verden gav den årlige udviklerorienterede konference SAP TechEd for nylig en lang række eksempler på, hvad det er, jeg taler om.

Hovedoverskriften er, at også i cloud-ERP får virksomheder brug for at tilpasse, udvikle og innovere. På toppen af en stærkt standardiseret kerne skal data og funktionalitet bruges til specifikke ting og sager.

Et eksempel er SAP’s AI-drevne copilot Joule, som nu har fået sit eget Joule Studio, der er en værktøjskasse, man kan bruge til at udvikle ny funktionalitet.

Et andet er det sæt af specialiserede AI-agenter, som man kan bruge til at løse konkrete opgaver, fx automatisk fremstilling af salgsordrer. AI-agenter, som ovenikøbet kan samarbejde med hinanden på tværs. Eller værktøjet KnowledgeGraph, hvor man bygger vidensgrafer. Eller toolkittet til generativ AI, extensibility wizard, business configuration og meget mere.

Gå med eller gå nedenom og hjem

Virksomhederne står over for en enorm forandring, og der bliver brug for masser af intelligens til at skabe tryghed og ny værdi i takt med, at fordelene ved cloud-ERP slår igennem.

Muligvis kan forandringen gøre ondt på økosystemet på den korte bane. Men inden længe er der ikke en eneste kunde, der efterspørger on-premise ERP, og så vil uvilligheden til at gå med være synonym med at gå nedenom og hjem.

Så galt går det forhåbentlig ikke. Hverken for den tyske bilindustri eller for alverdens ERP-huse og deres vitale partner-økosystemer.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.