Artikel top billede

Politiets telefonsystem ramt af ukendt fejl

En fejl i telefonsystemet hos politiet sendte alle opkald direkte videre til vagtcentralen hos Politiet i København mandag formiddag. Fejlen er stadig ukendt.

Mandag morgen sendte problemer med politiets telefonsystemer vagtcentralen hos Københavns Politi på ekstra arbejde.

Fejlen betød nemlig, at alle opkald til politiets servicenumre 114 og 1448 gik til vagtcentralen, som normalt får filtreret mindre akutte henvendelser fra, som omstilles til det såkaldte servicecenter.

Samtidig gav fejlen i telefonsystemet problemer hos Rigspolitiet.

Fejlen er senere på dagen blevet rettet, men det er stadig ukendt, hvad fejlen teknisk set bestod i.

Det fortæller Mette Tjalve, der er vicepolitimester hos Rigspolitiets It- og teleafdeling.

"Det, jeg har forstået på vores folk med tele-forstand, er, at der har været et problem i formiddag, som nu skulle være løst. Så vidt jeg forstår det, har man ikke på nuværende tidspunkt fået lokaliseret, præcis hvori fejlen bestod, altså hvilke dele af teleløsningen det vedrørte," siger hun.

Hun fortæller, at politiets telefonlinier er leveret af TDC og telefoncentralen er leveret af Netdesign.

Fejlen opstod mandag morgen omkring klokken 08.00 og blev løst kort før middag klokken 11.30

Vicepolitimesteren fortæller, at indsatsten i første omgang blev rettet mod at løse fejlen. Det skete i samarbejde med leverandørerne, som efter en henvendelse fra Rigspolitiet rykkede ud for at løse den endnu ukendte fejl.

"Det er heldigvis lykkedes, og heldigvis også på en rimelig tid. Det glæder vi os over indledningsvis, og så må vi forfølge, hvad søren der kan være sket. Men det er ikke noget jeg har hørt noget resultat på endnu," siger Mette Tjalve.

Vicepolitimesteren fortæller, at de som arbejder med telefonsystemet til daglig vil følge op på, hvad der foregår.

"Så længe systemet virker, og de sikrer sig det ikke kan ske igen, er det ikke umiddelbart noget vi forfølger yderligere," fortæller hun.

Ventetid på vagtcentralen

Fejlen i telefonsystemet bevirkede, at opkald til politiet servicenumre 114 og 1448 gik videre til vagtcentralen i København i stedet for servicecenteret.

Det bevirkede ekstra ventetid, fordi medarbejderne hos vagtcentralen ikke var bemandet til det ekstra pres.

Dermed fik mandskabet hos vagtcentralen ikke blot vigtige opkald om eksempelvis igangværende røverier og tips om spritbilister, men opkald om alt mellem himmel og jord.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere