Artikel top billede

Gus Hosein er fra fra London School og Economics og senior fellow hos Privacy International. Foto: LSE. (Foto: High resolution images supplied for distribution by our clients are free for use in editorial and advertising. All images remain copyright of Professional Images. All pictures should be credited to 'Professional Images'. / Professional Images)

Indædt annonce-krig giver mere privacy

Microsoft og Google udkæmper netop nu en bitter krig om annonce-markederne. Og våbnet er privatlivsbeskyttelse.

Verdens største it-firmaer udkæmper netop nu en bitter krig. Krigen drejer sig om annoncemarkederne, og den bliver udkæmpet med privacy som våben.

Det fortalte Gus Hosein fra London School og Economics og senior fellow hos Privacy International på konferencen "Pyt med Privatlivet," der i mandags blev afholdt på Teknologisk Institut.

"Det er en krig om reklamemarkedet, og våbnene er redskaber til privatlivsbeskyttelse," sagde Gus Hosein efter sit indlæg til Computerworld.

Advr-fornemmelse

Han forklarer at virksomheder, som vil annoncere på nettet, ønsker at vide så meget som overhovedet muligt om dig. Men de ved, at det kun kan lade sig gøre, hvis du har tillid til dem.

Men samtidig er virksomhederne rædselsslagne for, at forbrugerne skal blive ramt af den såkaldte advr-fornemmelse, som er det punkt, hvor du får kvalme og bliver skræmt over, præcis hvor meget virksomhederne faktisk ved om dig, forklarer han.

Virksomhederne ved nemlig ifølge privacy-eksperten udmærket, hvor meget informationen vil være værd, og at de kan risikere at slå gåsen, der lægger guldæg, ihjel ved at skræmme forbrugerne.

Derfor har firmaerne brugt en masse tid på at finde privacy-venlige løsninger.

Tallerkenvending

Google har ifølge Gus Hosein i årevis været indædte modstandere af privatlivsbeskyttelse, men firmaets seneste annonceteknik har faktisk nogen ganske interessante muligheder for privatlivsbeskyttelse, forklarer Gus Hosein.

"Selvom de samler information om din færden på nettet og laver en profil af dig, lader dig få adgang til din profil, mulighed for at ændre i den eller endda mulighed for at sige fra," siger Gus Hosein.

Hør hele interviewet med Gus Hosein her

Microsoft, Yahoo og Google presser hinanden til bedre tider

Selv om det ikke er perfekt, er det lovende og et kæmpe skridt i den rigtige retning, mener privacy-eksperten.

Han peger på, at firmaet har investeret megen energi i at gøre noget muligt, som virksomheden for blot tre år siden kaldte umuligt.

"Rivalerne Microsoft og Yahoo har i årevis prøvet at gøre sig bedre end Google ved at være mere opmærksomme på privatlivsbeskyttelsen. Men nu er Google mest opmærksom på privacy, så disse firmaer vil være tvunget til at hæve standarden. Det er en krig om annoncemarkedet," siger Gus Hosein.

Prøver at opføre sig ansvarligt

Gus Hosein understreger, at privatlivsbeskyttelsen på ingen måde er perfekt, fordi firmaerne stadig har til hensigt at samle så meget information om os som muligt og træffe beslutninger om os.

"Men det er rart at se, at de prøver at opføre sig mere ansvarligt," siger Gus Hosein.

Software-giganten Microsoft har i sidste øjeblik, muligvis som led anonncekrigen, afleveret en appel mod EU's krav om at meddistribuere konkurrerende browsere sammen med firsmaets operativsystem Windows.

Argumentet er, at konkurrenten Google vil kune opnå en dominerende rolle på søgemarkedet med udbredelsen af Googles browser Chrome.

Hør hele interviewet med Gus Hosein her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere