Verdens største it-firmaer udkæmper netop nu en bitter krig. Krigen drejer sig om annoncemarkederne, og den bliver udkæmpet med privacy som våben.
Det fortalte Gus Hosein fra London School og Economics og senior fellow hos Privacy International på konferencen "Pyt med Privatlivet," der i mandags blev afholdt på Teknologisk Institut.
"Det er en krig om reklamemarkedet, og våbnene er redskaber til privatlivsbeskyttelse," sagde Gus Hosein efter sit indlæg til Computerworld.
Advr-fornemmelse
Han forklarer at virksomheder, som vil annoncere på nettet, ønsker at vide så meget som overhovedet muligt om dig. Men de ved, at det kun kan lade sig gøre, hvis du har tillid til dem.
Men samtidig er virksomhederne rædselsslagne for, at forbrugerne skal blive ramt af den såkaldte advr-fornemmelse, som er det punkt, hvor du får kvalme og bliver skræmt over, præcis hvor meget virksomhederne faktisk ved om dig, forklarer han.
Virksomhederne ved nemlig ifølge privacy-eksperten udmærket, hvor meget informationen vil være værd, og at de kan risikere at slå gåsen, der lægger guldæg, ihjel ved at skræmme forbrugerne.
Derfor har firmaerne brugt en masse tid på at finde privacy-venlige løsninger.
Tallerkenvending
Google har ifølge Gus Hosein i årevis været indædte modstandere af privatlivsbeskyttelse, men firmaets seneste annonceteknik har faktisk nogen ganske interessante muligheder for privatlivsbeskyttelse, forklarer Gus Hosein.
"Selvom de samler information om din færden på nettet og laver en profil af dig, lader dig få adgang til din profil, mulighed for at ændre i den eller endda mulighed for at sige fra," siger Gus Hosein.
Hør hele interviewet med Gus Hosein her
Microsoft, Yahoo og Google presser hinanden til bedre tider
Selv om det ikke er perfekt, er det lovende og et kæmpe skridt i den rigtige retning, mener privacy-eksperten.
Han peger på, at firmaet har investeret megen energi i at gøre noget muligt, som virksomheden for blot tre år siden kaldte umuligt.
"Rivalerne Microsoft og Yahoo har i årevis prøvet at gøre sig bedre end Google ved at være mere opmærksomme på privatlivsbeskyttelsen. Men nu er Google mest opmærksom på privacy, så disse firmaer vil være tvunget til at hæve standarden. Det er en krig om annoncemarkedet," siger Gus Hosein.
Prøver at opføre sig ansvarligt
Gus Hosein understreger, at privatlivsbeskyttelsen på ingen måde er perfekt, fordi firmaerne stadig har til hensigt at samle så meget information om os som muligt og træffe beslutninger om os.
"Men det er rart at se, at de prøver at opføre sig mere ansvarligt," siger Gus Hosein.
Software-giganten Microsoft har i sidste øjeblik, muligvis som led anonncekrigen, afleveret en appel mod EU's krav om at meddistribuere konkurrerende browsere sammen med firsmaets operativsystem Windows.
Argumentet er, at konkurrenten Google vil kune opnå en dominerende rolle på søgemarkedet med udbredelsen af Googles browser Chrome.