Artikel top billede

Virksomheder for sløve til at e-handle med hinanden

Mens almindelige danskere i stor stil handler via internettet, er der ikke meget gang i nethandlen mellem virksomheder.

Mens danskerne i almindelighed er flittige til at handle på nettet, står det anderledes sløjt til med virksomhedernes indbyrdes salg og køb af varer og tjenesteydelser via internettet.

Kun fire procent af omsætningen inden for business-to-business salg kommer direkte fra nethandel vurderer salgscheferne i en dansk undersøgelse, det såkaldte CSO Index 08, der er udarbejdet af Loyalty Group sammen med Business Danmark, Mercuri International og Microsoft Dynamics.

Skal være mennesker

E-handlen er kun marginalt forbedret siden 2007, og salgsafdelingerne er fortsat meget fokuserede på, at mennesker bør udføre salget.

Ifølge salgscheferne genereres 46 procent af omsætningen af sælgere i marken, mens sælgere på kontoret står for 19 procent af salget.

"Virksomhedernes vigtigste målsætning i 2008 er at effektivisere salget. De bør lægge salget af så mange stangvarer som muligt over på nettet. E-handel er godt til det lette salg af standardprodukter og suppleringsvarer. Omvendt egner det sig mindre til det mere komplekse salg, hvor køber og sælger i fællesskab arbejder sig frem mod unikke kundeløsninger," udtaler Flemming Dufke, administrerende direktør, konsulenthuset Mercuri International, i undersøgelsen.

En kundemagnet

Er virksomhederne sløve til at e-handle med hinanden, er de derimod blevet bedre til at bruge hjemmesider og e-mails til at skaffe nye kundeemner, som sælgerne kan følge op på.

Sidste år hentede 23 procent af virksomhederne kundeemner via web og e-mail. I dag er det tal steget til 29 procent, hvilket gør netmediet til en fuldgod kundemagnet for virksomhederne på linje med annoncer i aviser og blade, telemarketing og anbefalinger fra forhandlere.

"Decideret e-handel business to business er indtil videre ikke blevet, hvad man forventede år tilbage. Netmediet bruges overvejende som markedsføringskanal over for potentielle kunder, og mediet har endnu ikke forløst sit fulde potentiale," udtaler administrerende direktør i Loyalty Group, Mikkel Korntved.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere