Artikel top billede

Sådan sparer kommunen millioner på tele-regningen

Holstebro Kommune har i to omgange sparet 300.000 kroner ved at finkæmme telefonregningen. KL og en teleanalytiker mener, at der er store beløb at hente på en revision af telefonregningen.

Der er store summer at spare for kommuner og private, hvis de gennemgår deres telefonregning med en tættekam.

Det har Holstebro Kommune erfaret. Den vestjyske kommune har i to omgange skåret 300.000 af den kommunale telefonregning ved en detaljeret gennemgang af regningen.

Første gang var tilbage i 1997.

"Vi finkæmmede regningen, og fandt frem til 120 linjer på vores telefonregning, som vi ikke kun se, hvad skulle bruges til," fortæller Jens Georg Kristensen, der er it-chef i Holstebros Kommune.

De 120 linjer svarede til en tredjedel af linjerne på kommunens telefonregning. De blev alle opsagt, og hvis nogen savnede dem, måtte de henvende sig for at få dem genoprettet.

Kommunen skar 300.000 af det årlige telefonbudget, hvilket svarede til knap 20 procent af det samlede budget.

I forbindelse med gennemførelsen af kommunesammenlægningerne i 2007 gennemgik kommunen igen telefonregningen med en tættekam.

"To af vores folk ringede manuelt op til alle numrene for at se om de var i brug," siger Jens Georg Kristensen. Han fortæller, at de tre ny-sammenlagte kommuner hentede en samlet besparelse på 300.000 kroner hjem til den nye stor-kommune.

KL: Gør som Holstebro
Tidligere har teleanalytiker Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis anbefalet, at store arbejdspladser sender deres telefonregning til revision .

Kommunernes Landsforening ser positivt på forslaget. KL mener, at mange kommuner
betaler for høje telefonregninger, fordi de ikke kan overskue de komplicerede aftaler.

"Det er aftaler, som er rasende indviklede, derfor kan det ikke undgås, at kommunerne nogle gange betaler for meget på telefonregningen. Men det er mit indtryk, at man har fået mere styr på det efter Kommunalreformen er trådt i kraft," siger Michael Hald, der er konsulent hos KL.

Michael Hald mener, at det er et generelt problem for arbejdsplader med mange medarbejdere og mange forskellige adresser.

"Tænk på, at en del kommuner har mere end 10.000 ansatte. Der er altså rigtigt mange fastnetlinjer, mobiltelefoner og ADSL-forbindelser, der skal holdes styr på," siger Michael Hald.

Toppen af isbjerget

Bernt Stubbe Østergaard mener, at Holstebro Kommunes fremgangsmåde er meget udsædvanlig. Han er overbevist om, at man i dag, hvor vi får stadigt flere forskellige typer abonnementer at holde styr, blot vil finde toppen af isbjerget med en så lav-teknologisk gennemgang.

"Når man på en så forholdsvis simpel måde kan finde så store besparelser, er det en indikation på, at der er endnu mere at hente, " mener Bernt Stubbe Østergaard.

Hvis TDC giver adgang til alle detaljerne bag telefonregningen, kan man i samarbejde med en teleekspert optimere besparelserne på telefonregningen med yderligere 10 procent, vurderer Bernt Stubbe Østergaard.

"Jeg vil anbefale, at teleselskaberne tilbyder store kunder en abonnementsform, hvor kunderne betaler en procentdel af regningen til gengæld for, at teleselskabet sender alle oplysningerne til en uafhængig specialist, der kan gennemgå regningen," siger Bernt Stubbe Østergaard.

Han mener dog ikke, at teleselskaberne vil have interesse i at gennemføre sådan en ordning, fordi de konkurrencemæssige fordele vil være for små.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere