Folk skal turde starte noget nyt, og når de gør det, så skal de også have en reel mulighed for at forretningen bliver til noget. Det er noget af det vigtigste, når det gælder fremtidig innovation i Danmark. Det mener Erik Kaae, der sidder i bestyrelsen for Connect Denmark.
"Hvis man ikke har mange iværksættere og ikke ret mange, der tør gå i gang, så tror jeg det rammer innovationen i Danmark generelt," siger Erik Kaae, som til daglig er direktør for Business Groups & Marketing i Microsoft.
Connect Denmark er en non-profit organisation, der tilbyder iværksættere professionel rådgivning om at skabe en forretning og adgang til et netværk af erfarne folk fra erhvervslivet, universiteterne og internationale organisationer, uden omkostning for iværksætteren.
"Hvis man ser på nogle af de kompetencer, der typisk sidder rundt om bordet og rådgiver en iværksætter, så ville de være ret bekostelige, hvis man skulle ud at betale for dem," siger Erik Kaae.
Springbræt
Igennem noget, som organisationen kalder springboards og pre-springboards, rådgiver et panel af Connect Denmarks medlemmer den nye iværksætter om strategi, koncept, forretningsplan, markedsanalyse og så videre.
Pre-springboards er for dem, som endnu ikke kan præsentere en færdig forretningsplan og har brug for at få skærpet ideen og forretningsplanen. Det leder frem til de almindelige springboards for virksomheder, der allerede er kommet lidt i gang og har brug for at tiltrække investorer.
"Formålet med Connect er at sørge for, at gode ideer, der kan gøre en masse godt, får den nødvendige kapital og rådgivning til at komme videre," siger Erik Kaae.
At komme videre er nemlig selve fundamentet for at virksomheden kan forblive innovativ.
"Innovation er fundamentalt vigtigt for vækst, og vækst er for mig at se nødvendigt, for at virksomheden trives, og medarbejderne trives, og for at innovationen kan fortsætte. Innovation er ikke gratis," siger Erik Kaae og uddyber:
"Vækst skaber overskud til, at man tør prøve flere ting, til at man har råd til at uddanne folk, at man har råd til, at folk tager forkerte beslutninger, som de efterfølgende kan lære af."
Hvad får man ud af det?
Det er ulønnet at være med som rådgiver i et springboard-panel, men alligevel er der andre fordele end en gratis pudseklud til glorien.
"Dem der deltager kan selvfølgelig også blive klogere på, hvad der rører sig i forskellige brancher og se, hvor de nye tanker sker. Det er ingen hemmelighed," siger Erik Kaae.
For dem, der modtager rådgivningen, er fordelene dog noget mere konkrete.
"Folk har typisk en stor viden om deres egen idé og det hul i markedet, de kan se. Der hvor de er bekymrede og utrygge er, om hvordan de får kapital, hvordan de starter et firma; hvad med momsregistrering, hvad er en god salgskanal. Den slags praktiske ting eller markedsmekanismer kan være en sten på vejen for en iværksætter," siger Erik Kaae.
Og panelet kan ikke kun hjælpe med råd og vejledning, der er noget andet, der er mindst lige så vigtigt.
"En anden efter min mening helt uvurderlig hjælp til de her iværksættere er, at de tunge folk, der sidder og rådgiver, har et netværk, som en ny iværksætter aldrig ville have. Man får pludselig adgang til nogle folk, man ikke ellers kunne få i tale," siger Erik Kaae.
Det kan både være mulige investorer, mulige salgspartnere, underleverandører eller lignende, som en ny iværksætter måske ikke har et godt kendskab til.