Den dansk drevne RoboBraille-tjeneste har vundet årets Social Contribution Award 2007, der uddeles af British Computer Society.
Blandt de øvrige nominerede til den prestigefyldte pris var IBM, Microsoft, South Yorkshire Police Force, The University of Hull og The Environment Agency.
Den e-mail baserede RoboBraille-tjeneste giver syns- og læsehandicappede brugere mulighed for at få oversat elektroniske dokumenter, enten til syntetisk tale eller til punktskrift, når de har behov for det.
RoboBraille får prisen, fordi tjenesten understøtter målsætningen om at flest mulige mennesker skal have mulighed for at kunne bruge digitale informationer og der opnå selvhjulpenhed i hverdagen.
British Computer Society er en brancheorganisation for it-branchen med mere end 60.000 medlemmer, fordelt i over 100 lande.
Formålet med prisuddelingerne er at anerkende og promovere projekter i den britiske og europæiske it-branche, der udmærker sig professionelt, innovativt, kreativt, og som gør en udsædvanlig indsats for bestemte individer eller grupper.
Planer om pdf og matematik
"Vi er meget stolte over prisen. Godt nok var vi oppe imod nogen af IT-branchens virkelige sværvægtere, men det største skulderklap ligger nu i at projektet bliver anerkendt for sit positive sociale sigte," udtaler Lars Ballieu Christensen, RoboBraille-koordinator og leder af RoboBraille-konsortiet.
Han peger på, at i takt med at flere og flere af de informationer, vi har brug for i hverdagen, for eksempel kontoudtog, artikler og lærebøger, bliver digitaliseret, får vi stadig større behov for løsninger, der sikrer, at alle kan være med.
"Vi arbejder på at udvide tjenesten, så den håndtere endnu flere sprog, pdf-filer og matematik," siger Lars Ballieu Christensen.
Gratis for private
RoboBraille er udviklet i samarbejde med Svend Hougaard fra Synscenter Refsnæs, der ejer oversættelsesmaskinen sammen med Lars Ballieu Christensens virksomhed, Sensus.
RoboBraille-tjenesten blev introduceret på dansk i 2004, og siden januar i år har den også virket på seks andre sprog, nemlig portugisisk, litauisk, engelsk, græsk, italiensk og fransk.
Tjenesten er gratis for ikke-kommercielle brugere.
Det er planen at skabe en kommerciel kundebasis til finansiering af RoboBraille-tjenesten.
Kunderne kunne være banker, farmaceutiske virksomheder og offentlige institutioner, der kan bruge tjenesten til at producere materiale i punktskrift eller lyd til deres kunder og klienter.
Systemet har i øjeblikket kapacitet til at behandle 14.000 henvendelser i døgnet, og der oversættes cirka 1.000 mails til tale eller punktskrift om dagen.