Teknologifirmaer som Google og Nokia satser milliarder af kroner på trådløse netværk i byer og tætbefolkede områder.
Det skriver Silicon.com, som citerer analysehuset Datamonitor for, at firmaerne på nuværende tidspunkt investerer fem milliarder kroner i WiFi-forbindelser alene i USA og England.
Datamonitor anslår samtidig, at denne investering vil være syvdoblet i 2012, og dermed nå op på 35 milliarder kroner.
Danske TDC håber, at den øgede satsning på trådløse forbindelser vil smitte af på selskabets egen forretning på trods af, at TDC selv udbyder hotspots i blandt andet København.
"Firmaerne skal jo formodentligt ikke ind og konkurrere direkte med os. Derimod vil de forhåbentligt bruge vores teknologi, serviceydelser og kundeservice på at brande deres egne produkter," lyder det fra Søren Jensen, vicedirektør for TDC Erhverv Norden.
Stort kundepotentiale
Han peger på, at firmaer med en stor gennemstrømning af mennesker såsom Københavns Lufthavne er interessante målgrupper for et trådløst netværkssamarbejde.
"Det handler ikke om, at alle firmaer som Google, Københavns Lufthavne eller Pepsi Cola skal til at være telefirmaer. Men det er klart, at hvis de kan sælge ekstra ydelser via trådløse forbindelser, så vil de gøre det, og her kan vi være med til at vinde på indtægterne via vores infrastruktur," siger Søren Jensen.
Samtidig understreger han, at han ikke regner med, at TDC mister kunder, hvis eksempelvis en by som København bliver trådløs.
"Jeg vil i hvert fald personligt gerne have min egen forbindelse derhjemme, hvor jeg kan få den garanterede hastighed og sikkerhed, der alt andet lige bliver kompromitteret, hvis jeg deler med andre," siger Søren Jensen.
Flere teknologiske platforme
Han forklarer, at TDC's egen strategi er at satse på flere teknologiske platforme.
"I vores projekt med hotspots i DSB's tog arbejder vi blandt andet med både fiberforbindelser, UMTS og WiMax på grund af hastigheder og geografiske begrænsninger og muligheder. Dermed vil vi forhåbentligt også stå stærkere overfor udefrakommende firmaer med trådløse interesser, fordi vi kan tilbyde en crossplatform-pakke," siger Søren Jensen.
22 kilometers dækning i London
I Storbritanien er man kommet længere end herhjemme med de trådløse forbindelser.
I London blev der for 14 dage siden eksempelvis lanceret en ny trådløs og gratis services til internethungrende briter.
Servicen består af et WiFi-netværk, der løber langs floden Themsen og dækker et 22 kilometer langt bælte.
Det er free-hotspot.com group og WiFi-selskabet MeshHopper, der står bag det nyåbnede forsøg i Englands hovedstad.