Et stigende antal virksomheder er parate til at betale for at få hjælp til at strømline deres indkøb.
Det faktum er medvirkende til, at den elektroniske indkøbsportal IBX i 2006 havde sit hidtil bedste år i Danmark målt på resultat og omsætning.
"Indkøb står i dag længere oppe på virksomhedernes agenda og er kommet nærmere koncernledelsen," siger Søren Ohm, administrerende direktør, IBX Danmark.
IBX blev etableret i Sverige i 2000 og åbnede i Danmark året efter i 2001. I dag er virksomheden også repræsenteret i Norge, Finland, Tyskland, Frankrig og England.
SCM-cand. Merc
IBX, der oplever en markant interesse for virksomhedens konsulentydelser inden for indkøb, har de sidste to år ansat medarbejdere med specifikke kompetencer som for eksempel en cand. merc. med speciale i supply chain management.
Indtil 2006 udgjorde IBX Danmarks konsulentforretning kun omkring 10 procent af omsætningen.
I 2006 voksede dette tal til 15 procent, og i 2010 forventer IBX, at konsulentdelen vil udgøre op mod en tredjedel af den samlede omsætning i Danmark.
"Konkurrencemæssigt er det især de store konsulenthuse, vi er oppe imod og globale aktører som Ariba. Gatetrade derimod betragter jeg mere som en åben markedsplads, der gør mere i værktøjer, hvor vi i langt højere grad baserer os på konsulenttjenester," siger Søren Ohm.
40 procent større overskud
I 2006 voksede IBX Danmarks omsætning med godt 20 procent. Samtidig forbedrede det danske datterselskab resultatet efter skat med 31 procent.
I 2007 forventer virksomheden, at omsætningen stiger med mere end 30 procent, og at resultatet efter skat lander 40 procent højere end i 2006.
Blandt IBX's mere prominente kunder er Ikea, Lego og Københavns Lufthavne.