Da jeg var på Stanford University i forbindelse med min MBA, mødte jeg en meget anerkendt professor i psykiatri.
Han kritiserede MBA’erne for at glemme det vigtigste potentiale for at skabe resultater i forretning: Den menneskelige pattedyrhjerne.
Han forklarede med stor lidenskabelighed, at den menneskelige pattedyrhjerne kan meget mere, end vi tror.
Øjenfarven kan skifte
Han fortalte, at når en skizofren patient er fuldstændig overbevist om, at han er en anden person, så kan hans øjenfarve skifte, mærker på hans krop kan komme og gå, og sygdomme som diabetes kan forsvinde.
Set gennem professorens optik ville det derfor give markant bedre resultater at arbejde med medarbejderes overbevisning, og dermed frigøre det menneskelige potentiale frem for processer, strategi og systemer.
Når man som konsulent besøger en klient, kan man hurtigt fornemme, om der er mere end bare processer og systemer, der holder sammen på virksomheden.
Der er en forskel på medarbejdere, der går på arbejde blot for at hæve løn – og på overbeviste medarbejdere, der gør en forskel, hvor passionen brænder i brystet, og som lever og ånder for at gøre kunder til fans.
Maskinrum skal forbedres
Det er selvsagt nødvendigt at arbejde med at forbedre virksomhedens maskinrum.
Forbedringsprojekter med fokus på it og processer lægges ind i budgetterne ved årets start.
Disse projekter giver typisk små forbedringer af det eksisterende.
De er meget kostbare at udføre og stjæler tid fra driften. Og til hvilken nytte?
Alt for ofte udføres disse projekter for, at en leder ikke skal blive taget med bukserne nede, når det ustandselige benchmarkingcirkus har sit halvårlige rykind.
I stedet for at bruge kostbar energi på det meningsløse i at sammenligne sig selv med andre, skal topchefen stille sig selv et andet spørgsmål: Hvad gør min virksomhed unik?
Kig dig omkring.
Du kan altid købe et nyt system, forbedre en proces eller få en god idé til et nyt produkt. Men det giver i bedste fald kun en midlertidig fordel.
Overbeviste medarbejdere
Det centrale er at finde dedikerede og overbeviste medarbejdere.
Nogle der enten vil finde en vej eller skabe en vej.
Med en viljestyrke der kan flække et bjerg, og hvor alle trækker i samme retning, bruger de tiden på at skabe værdi for de begejstrede fans, der køber virksomhedens ydelser.
Hvis barometret for medarbejdernes overbevisning ikke er i det lidenskabelige felt, skal der ikke endnu et nyt projekt til.
Ligesom de bedste ting i livet er gratis, er den eneste rigtige løsning til for alvor at få medarbejdernes talent til at danse på bordene fuldstændigt fri for udgifter til processer, systemer og andet besvær.
Det kræver, at topchefen erkender, at det er umuligt at skabe begejstrede fans, der køber virksomhedens ydelser, hvis medarbejderne ikke er begejstrede og overbeviste om egen succes.
Utilfredse medarbejdere giver utilfredse kunder.
Så enkelt er det.
Samtidig kræver det en helt selvfølgelig erkendelse forankret i, at det er meget lønsomt at arbejde aktivt med medarbejdernes overbevisning.
Kulturen kommer fra chefen
Hvis passionen og glæden er på plads, vil lønsomheden hurtigt følge efter.
Så kære chef. Man kan ikke organisere sig ud af en dårlig kultur eller tro, at endnu flere projekter løser et problem, der dybest set har rod i menneskets helt basale natur.
Du er rollemodel, og kulturen kommer fra dig.
Din fornemmeste opgave er at frigøre potentialet i dine medarbejderes overbeviste sind.
Kom ud af hjørnekonteret og op på ølkassen.
Tal til hjertet i stedet for fornuften og mærk kraften fra dedikerede og overbeviste medarbejdere, der vil gå igennem ild og vand for dig og virksomheden.
Sune Adam Schackenfeldt er cand.jur., LL.M. og MBA managing consultant i PA Consulting Group.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.