Der er stigende interesse for at finde arbejdskraft på nettet. Det viser en opgørelse, som Foreningen af Danske Netmedier, FDIM, har offentliggjort i dag.
Danske virksomheder har i første halvår af 2006 brugt 150 millioner kroner på at indrykke stillingsopslag i online jobdatabaser som StepStone og Adecco.
Ikke til at komme uden om
Det er en stigning på 35 procent i forhold til samme periode sidste år.
- Udviklingen efterviser, at internettet for alvor er en annonceringsplatform for stillinger. Som annoncør vil man ofte have behov for at kombinere print og net, men man kan ikke komme uden om nettet i dag. Det har for længst etableret sig som en kanal, siger Jan Bergh, der er formand for FDIM's jobudvalg.
Han mener, at den stigende interesse i at rekruttere via internettet blandt andet skal findes i det faktum, at elektroniske stillingsopslag har en længere levetid end en avisannonce.
Mere professionelt
Hos rekrutteringsportalen StepStone bekræfter direktør Morten Heuing den stigende interesse.
- Virksomhederne er meget opmærksomme på, at gode medarbejdere er nøglekriteriet for succes fremover, og derfor investerer de i øjeblikket markant mere end sidste år på at finde talenter.
Han mener, at både virksomheder og ansøgere drager nytte af, at rekruttering er sat i system. Virksomhederne sparer tid og penge, og ansøgerne er garanteret en tilbagemelding på deres ansøgning.
- Der kommer mere styr på processen, og som virksomhed bliver man set som en mere professionel og seriøs arbejdsgiver. Og det er de nødt til i dag, siger Morten Heuing med henvisning til den tiltagende mangel på arbejdskraft.
Øgede forventninger
Hos FDIM er forventningerne til fremtiden store.
- Jeg forventer, at den udvikling, vi har set, kommer til at fortsætte. Internettet er stedet, man annoncerer efter kandidater, og jeg tror, at vi kommer til at fastholde en stigningstakst i en størrelsesorden på minimum 25 procent i de kommende år, siger formanden for FDIMs jobudvalg, Jan Bergh.