Computerforhandleren Dell har i anledning af julen trukket "mellemmanden" frem fra gemmerne og har brudt med sit princip om udelukkende at sælge sine pc'er via telefon og internet.
Dell forsøger at komme af med en række ældre modeller ved at samarbejde med den amerikanske discount-supermarkedskæde Costco.
Kan findes i butikkerne
Det betyder, at det nu faktisk er muligt at finde Dell i butikkerne, selvom selskabet gennem flere år har fortalt kunderne om det modsatte.
Ifølge en talsmand for Costco drejer det sig om bærbare og stationære pc'er, som Dell har overladt salget af til discountkæden.
De to selskaber har tidligere samarbejdet i form af onlinesalg af Dell-pc'er fra Costcos websted og med demonstrationsmodeller af Dell-produkter i Costcos butikker.
Dell er blandt de største pc-leverandører, men har på det seneste oplevet tilbagegang i væksten. Det er formentligt det, der nu får selskabet til at kaste blikket på det traditionelle forhandlerled.
- Det er svært at vokse, når du er en gorilla på 400 kilo, siger senioranalytiker Toni DuBoise fra Current Analysis.
Alternative salgskanaler
Det har fået Dell til at forsøge sig med alternative salgskanaler som eksempelvis via kabeltv.
Hidtil har Dell dog holdt sig fra at gå ind på traditionelt butikssalg.
- Jeg tror ikke, selskabet har tænkt sig at gå hele vejen ud i butiksleddet, men det kan bruge butikkerne til at slippe af med de forældede systemer, siger Toni DuBoise.
Det afspejler sig da også i de Dell-pc'er, som Costco har sat ud i butikkerne. Det er systemer, som ikke længere er fuldt konkurrencedygtige i deres konfiguration i forhold til de nyeste produkter.
Til gengæld håber Dell og Costco at kunne lokke kunderne til at betale en forholdsvis høj pris til gengæld for en bedre garantiordning.
Costco og Dell vurderer, at de fleste systemer allerede er solgt.