Microsoft i offensiven med nye webtjenester

Google har bevist, at der kan hentes store indtægter hjem gennem online markedsføring. Den model håber Microsoft at kopiere med lanceringen af nye webtjenester.

Microsoft har tirsdag lanceret et omfattende kursskifte i softwaregigantens internetsatsning. Med de webbaserede tjenester Windows Live og Office Live viser Microsoft, at selskabet nu for alvor vil have en bid af reklamekronerne på internettet.

De webbaserede tjenester, som vil dels supplere og dels erstatte flere af Microsofts softwareprodukter, kommer som et direkte modspil til de tjenester, internetfirmaet Google har lanceret.

De basale funktioner vil brugerne kunne få gratis adgang til, mens andre funktioner vil kræve et abonnement.

Den primære indtægtskilde skal komme fra reklamer efter samme mønster, som Google har haft held med.

Googles succes er ikke gået hen over hovedet på cheferne hos Microsoft, som anerkender, at konkurrenten har vist, at online markedsføring kan være en betydelig indtægtskilde.

- Google har gjort et fantastisk stykke arbejde med at få internetreklame-motoren til at spille på alle otte cylindre, siger Microsofts tekniske direktør Ray Ozzie.

Han mener dog samtidig, at Google kun har vist toppen af isbjerget i forhold til, hvor stor en indtægt der kan hentes ind på online markedsføring.

- Lige nu har vi en markedsandel på 10 procent af markedet for internetreklamer. Vi har en klar ambition om at øge den andel, siger Ray Ozzie.

En af måderne vil være at sætte salget af reklameplads i system gennem AdCenter, som Microsoft allerede tester i en række lande. AdCenter vil blive den centrale reklamemotor i en række af Microsofts online-tjenester.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere