Den amerikanske myndighed, som skal koordinere indsatsen i tilfælde af katastrofer, FEMA, fungerede ikke efter hensigten, da orkanen Katrina ramte Den Mexikanske Golf og New Orleans.
Det betød, at der gik flere dage, før omfanget af katastrofen gik op for myndighederne og først derefter begyndte FEMA at stable en plan på benene.
En del af skylden ligger i utilstrækkelige it-systemer, mener den ansvarlige minister, Michael Chertoff, minister for Department of Homeland Security, DHS. Det skriver Federal Computer Week.
FEMA, som hører under DHS, skal derfor se på de systemer, som både anvendes af virksomheder og af forsvaret til styring af logistik og information, mener Michael Chertoff.
Beredskabsstyrelsens kommunikation skal desuden gøres uafhængig af den lokale teleinfrastruktur, som i tilfældet med orkanen blev ødelagt i store områder.
FEMA's eget kommunikationsnetværk skal gøre styrelsen i stand til at dele information mellem dens forskellige enheder, så ressourcerne kan indsættes de rigtige steder.
DHS er nu gået i gang med at se på muligheden for at tilpasse systemer fra enten forsvaret eller den private sektor.
Et andet sted, hvor it-systemerne skal forbedres, er i forbindelse med sikringen mod svindel og bedrageri med den offentligt betalte nødhjælp.
Det skal undgå situationer, som dem der er opstået i forbindelse med orkanen, hvor folk har haft problemer med at få udbetalt katastrofehjælp på grund af manglende telefonnumre eller adresse, efter de var evakueret.