IBM har indgået et samarbejde med VMware og Citrix om at sælge systemer til virtuelle tynde klienter baseret på de tre selskabers software og IBM's BladeCenter-hardware.
IBM vil sælge BladeCenter som en løsning til de kunder, der vil have systemer med tynde klienter eller pc'er.
Med VMwares software til virtualisering kan hver enkelt blade-server blive til i gennemsnit mellem 12 og 14 klienter.
VMwares software kan opdele hver enkelt server i mindre virtuelle dele med adgang til hukommelse og processorkraft.
- Det vil typisk være blade-servere med to processorer, som VMware kan splitte op i et dusin mindre kopier, siger strategichef Brian Byun fra VMware.
Ved hjælp af Citrix' software kan brugerne så fra en tynd klient eller pc tilgå den virtuelle server, som kan køre præcis det styresystem og software, som brugeren har behov for.
Fordelen er den samme som med alle andre systemer til tynde klienter, nemlig muligheden for central administration fra datacenteret og mindre arbejde for it-afdelingen ved den enkelte klient.
IBM vil sælge de BladeCenter-baserede tynde klienter til blandt andet banker, butikker og hospitaler, skriver magasinet eWeek.
Tynde klienter har i flere omgange været udpeget til at generobre tronen fra pc'en i virksomhederne, men har hidtil haft svært ved at slå igennem.
Det kræver en større investering i både udstyr og uddannelse, og det holder mange tilbage.
- It-folk er generelt skeptiske over for de undersøgelser af totalomkostningerne ved tynde klienter, som har hævdet, at der besparelser i det lange løb, siger chefanalytiker Gordon Haff fra Illuminata til IDG News Service.
IBM er ikke det eneste firma, som sælger kombinationen af blade-servere og tynde klienter.
Til gengæld kan kombinationen med virtualisering og software fra to allerede etablerede firmaer være det afgørende for IBM.
- Det er ikke som om, de har været nødt til at gå ned og hente en helt ny spand vand fra brønden. Det her er en ny måde at sælge en allerede etableret teknologi, siger analytiker Charles King fra Pund-IT Research til eWeek.
IBM søger nu efter virksomheder, som vil deltage i pilotprojekter med systemet, som ventes på markedet i første kvartal 2006.