Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Erhvervsledere over hele verden forsøger lige nu at finde den bedste måde at implementere AI-strategier i deres virksomheder for at opnå konkurrencefordele.
Danmark er ikke en undtagelse. Danske topchefer har i stigende grad fået øjnene op for kunstig intelligens, og ifølge Dansk Industris AI-rapport fra tidligere i år, tror hele 81 procent af topcheferne på det forretningspotentiale, som generativ AI tilbyder.
Af disse forventer 50 procent., at teknologien kan få en betydelig, ja ligefrem transformerende indflydelse på deres virksomhed.
I jagten på at opfylde potentialet lægger mange virksomheder strategier for at fremskynde og koordinere implementering af kunstig intelligens, så der kan opnås resultater på bundlinjen.
En af de tendenser, vi ser internationalt, for at opnå det fulde udbytte, er ansættelsen af en Chief AI Officer (CAIO) til at lede det strategiske arbejde med AI.
Tendensen med at ansætte AI-chefer begynder da også at vinde indpas herhjemme, og lige nu overvejer endnu flere virksomheder at følge trop.
En international undersøgelse af 97 CIO’er foretaget af analysevirksomheden IDC i september 2023 viser da også, at mere end halvdelen af de adspurgte fortalte, at de allerede havde eller regnede med at ansætte en CAIO inden for de næste 12 måneder.
Derudover viser Dell Technologies’ egen globale undersøgelse, Innovation Catalyst Reseach, at næsten 20 procent af de deltagende virksomheder har udpeget en leder eller et hold af medarbejdere til at fastlægge AI-strategien.
CAIO-rollen kan både være med til at skabe struktur og vejledning, men også øge effektiviteten, forbedre produktiviteten og højne kundeoplevelsen ved at lede implementeringen af konkrete AI-tiltag.
De forskellige udnyttelsesmuligheder understreger vigtigheden af at forstå, hvordan AI-teknologier bedst kan benyttes i forskellige virksomheder.
AI-ledere skal stå i spidsen for at identificere og implementere
Min løbende dialog med vores danske kunder har givet mig indsigt i, hvordan AI-teknologier kan integreres og anvendes til at skabe reel værdi i virksomhederne.
Mange af vores kunder søger rådgivning om de overvejelser og beslutninger, der skal træffes, vedrørende valg af use cases, infrastruktur, modeller, værktøjer og datagrundlag – samt hvordan de bedst kan implementere og udnytte AI.
Selvom alle virksomheder har forskellige behov, vil jeg her give nogle af de råd, som jeg ofte fremhæver, videre til kommende AI-ledere, som ønsker at udnytte teknologien på bedste vis.
Først og fremmest er det vigtigt at få på plads, hvad I ønsker at opnå eller skabe med AI? Hvad gør data til kvalitetsdata, og hvad er processen for at identificere og klargøre dem?
Uden en klar forståelse af mål og resultater er det umuligt at træffe beslutninger om den rigtige styringsmodel, datastrategi og de teknologiske investeringer, der skal danne grundlaget for jeres AI-strategi.
For det andet er det vigtigt at have in mente, at det, der virker for én virksomhed, nødvendigvis ikke virker for en anden.
For eksempel vil GenAI use cases kræve forskellige investeringer i infrastruktur, og ikke alle AI-workloads egner sig måske til at køre i en public cloud.
Nogle gange skyldes det data- og sikkerhedsmæssige hensyn, mens det andre gange handler om økonomiske overvejelser, når virksomheden først begynder at skalere.
Der findes et bredt udvalg af modeller lige fra branchespecifikke Large Language Models (LLM'er) til specialbyggede mindre modeller, der kan køre effektivt on-prem og i edge-miljøer.
Definér derfor klart jeres mål, og hvad I ønsker at opnå. Derefter kan I identificere, hvordan (og om) målene bedst gribes an med kunstig intelligens.
For det tredje er det afgørende, at danske virksomheder identificerer relevante use cases og demonstrerer for resten af virksomheden, hvordan AI-teknologi kan forbedre arbejdsprocesser.
De fleste gange handler det bare om at komme i gang.
Det kræver naturligvis en dyb forståelse af AI-teknologiens anvendelsesmuligheder samt inddragelse af hele virksomheden, herunder forretning, produktion, HR, jura og kommunikation, så alle afdelinger bidrager til udviklingen.
Samtidig er klar kommunikation til medarbejdere, partnere og kunder afgørende for at sikre en bred forståelse af, hvordan AI-strategien kan føre til nye og forbedrede arbejdsmetoder.
Mit sidste og fjerde råd er at virksomheder benytter sig af et teknologisk, åbent økosystem, der kan give dem fleksibilitet og nye innovationsmuligheder, der kan understøtte dem alle med typer af AI og GenAI use cases.
Åbne økosystemer med foe eksempel modeller og teknologier har fremskyndet rejsen for mange af de første AI-brugere på tværs af brancher og sektorer, herunder Dell Technologies.
Disse fire råd kan være en stor hjælp for alle, der arbejder med at forstå og implementere AI-strategier.
For der er ingen tvivl om, at AI både vil få stor indflydelse på forretningsmodeller og indtjenings- og innovationsmuligheder, hvis den nye CAIO-leder får sikret en maksimal udnyttelse af AI-potentialet i virksomheden.
Rollen favner bredt og kræver både forståelse for teknologi og forretningsstrategi samt evnen til at lede forandringer, der skal skabe fremtidens muligheder.
Med en Chief AI Officer kan virksomheder arbejde mere fokuseret med at optimere deres drift, forbedre kundernes oplevelser og fremme både hastighed og volumen i deres innovationsarbejde.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.