Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Forleden var jeg på besøg i en kommunes tekniske forvaltning for at tale om AI som et ledelsesværktøj.
I gruppen sad to uniformerede ledere fra det kommunale brandvæsen, og da jeg var færdig, trak de snakken helt ned på jorden.
"Jeg forstår det ikke. Vi skal have brandbiler så hurtigt som muligt ud, når det brænder. Hvordan skal jeg bruge AI som sparringspartner til det?"
Næ, det måtte jeg give ham ret i, for den opgave har ikke meget med AI at gøre.
Jeg kunne svinge mig op til, at AI nok kan forudsige, hvilke bygninger der har størst risiko for at bryde i brand.
Svesken på disken
Nu var det den øverste og karismatiske direktør, der havde igangsat AI-forberedelsen af forvaltningen, og jeg glæder mig over, at praksis-prægede mellemledere lægger svesken på disken og tør kalde en skovl for en skovl.
Det vidner om en tænkende og sund kultur, hvor man ikke bare laver gode miner til slet spil og i det skjulte ryster på hovedet over sin ledelse.
Samme menneskelige tilstedeværelse får vi brug for på alle leder og kanter i vores organisationer. Også i vores omgang med data og AI. De mange data giver os en masse muligheder for at gemme os, udskyde beslutninger eller opføre os "umusikalsk".
Skær igennem
Personligt er jeg en stærk fortaler for at samle fakta og data og bruge dem som grundlag for at træffe beslutninger.
Vi skal så at sige hele tiden vinde land til bevidstheden, men man får ikke 117 procents garanti, og på et eller andet tidspunkt, skal man skære igennem og træffe en beslutning.
Det har en del med intuition at gøre, for hvornår kommer vi til det punkt?
På den ene side skal vi altså arbejde på at skabe stringente datagrundlag, så vi får god ledelsesinformation i vores organisationer.
Det kan mange af os stadig blive bedre til, og så skal BI, analytics og AI hjælpe os til hurtig indsigt og faktabaserede beslutninger.
På den anden side skal vi også gøre noget her-og-nu. Og generativ AI er altså en ressource, som kan hjælpe os som ledere.
Forklar det i simplere sprog
Lad mig lige fortælle en historie hjemme fra mit eget køkken, hvor jeg en dag registrerede, hvordan min 17-årige søn bruger ChatGPT til sin matematikopgave.
Den løser ikke opgaven for ham, men den forklarer elementerne i formlen.
Det forstår han så ikke. Han næste træk er at bede ChatGPT om at få det forklaret i simplere sprog. Stærkt.
Jeg husker tydeligt, hvordan jeg selv blev frustreret i gymnasiet over matematik og ikke havde meget hjælp.
Styrken er, at han insisterer på at ville og kunne forstå det. Og han kan i øvrigt stadig finde på at ringe til klassekammerater og få faglig hjælp.
AI som ledelses-ven
I min egen praksis som leder bruger jeg også konverserende AI som en sparringspartner. Helt lavpraktisk.
Jeg skal måske til et møde, som, jeg tror, kan blive svært.
Og så opstiller jeg præmisserne og spørger AI’en hvad jeg kan gøre. Hvilke scenarier kan man tænke sig?
Alternativet er at møde op dårligere forberedt og derfor måske være mere "lukket" i måden at tænke på.
Men det kræver selvfølgelig at man tør stille spørgsmålene. At man tør være i tvivl uden at gå i knæ af det.
Svarene fra AI som en "ledelsesven" er ikke entydige. Og de kræver stadig mit valg og min fornemmelse for, hvad der er rigtigt.
Intuition som differentiator
Pointen er, at der ikke er nogen modsætning mellem at bruge intuition og data i ledelse.
Forleden læste jeg en artikel fra to IMD-professorer, der foreslår, at man betragter "mavefornemmelser" som signaler – ikke instruktioner.
Læs eventuelt artiklen "Why your gut instinct matters more than ever in a data-driven world" her.
Vi skal som ledere kultivere evnen til at mærke og opfange disse signaler, fordi de kan være summen af hjernens registrering af mange impulser, erfaringer og mønstre.
Rationel intelligens skal suppleres af emotionel intelligens og intuitiv intelligens, og det sidste kan ligefrem være en differentiator i en tid med kaskader af data og AI.
Jo mere teknologien kan emulere menneskelige ytringer, jo mere skal vi sætte pris på det virkeligt menneskelige.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.