Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Først kom DI med en hvidbog om AI. Den havde karakter af en ret konkret guide til at bruge AI-assistenter.
Den var helt fin, og jeg kunne sakse en stribe gode pointer til et oplæg i Computerworlds regi forleden dag.
Mere om det senere.
Så kom regeringens strategiske udspil om AI. Vi må konstatere, at sammenlignet med forsvaret, klimaet, pensionsområdet eller hvad som helst andet, så er det ikke investeringer i AI, SVM sætter på dagsordenen.
Vi har med andre ord stadig masser af buzz om generativ AI her i år to efter ChatGPT.
Men nu kommer AI buldrende ind i form af konkrete muligheder for virksomhederne.
Perioden af opskruede forventninger, eufori, bimlende alarmklokker og vilde dystopiske forudsigelser bliver nu langsomt afløst af virkelighedens mere blandede og realistiske erfaringsdannelse.
Først frustration så integration
Gartners berømte hype-kurve har i den grad fortællekraft om AI fænomenet, og nu er vi - tror jeg - lige dér på kurven, hvor de oppustede forventninger vil skabe skuffelse og frustration, og så vil vi ellers se den langsomme integration over de næste par år.
På sæt og vis er alt ved det gamle, men nu kan vi komme i gang for alvor, og det er den gode nyhed.
Realismen gælder ikke mindst, hvor hurtigt og nemt vi skaber værdi i det virkelige liv.
For det kommer (selv om det skal siges for 117. gang) ikke per definition med brug af en teknologi.
Det handler om måden, vi sætter den nye teknologi i arbejde på.
Her er intet ændret.
DI slår i sin hvidbog til lyd for at starte med at analysere ens egen situation.
Hvor er vi? Hvilken proces vil vi ændre? Hvad vil vi gerne opnå?
Det kommer ikke just som et chok for os, der arbejder med forretnings-it.
Vi er vant til at starte værdiskabelsen med en use case.
Vælg platform
Når DI yderligere slår til lyd for at starte med at vælge en fleksibel platform (skåret ud i pap, er det valget mellem egenudvikling, en partnerdrevet tilgang eller ren oursourcet cloud), så må man igen konstatere, at det ikke er uset raketvidenskab.
Det handler muligvis om AI-assistener, men det er også bare digitalisering.
For det tredje gør både DI og regeringen opmærksom på, at vi nu har nogle juridiske rettesnore fra EU at styre efter, og det kan man lige så godt tænke ind helt fra starten.
Og jeg vil da her opfordre enhver virksomhed til at undersøge, hvor meget compliance, man får med i pakken per default ved at entrere med leverandører, som har forberedt og gennemarbejdet deres platform.
Det var de tre pointer, som jeg kunne sakse direkte og bruge, da jeg skulle underholde 60 it-ansvarlige om AI i SAP ERP-landskabet til et Computerworld-event for nylig.
AI i værktøjskassen
Virksomheder får nu relativt nem adgang til assistenter, agenter, bots - eller hvad vi nu skal kalde den generative AI, som den udkrystalliserer sig i disse måneder.
Det ligner for mig at se et sæt nye, brugbare og produktive værktøjer, som vi kan lægge ned i værktøjskassen.
Det bliver hurtigere at udvikle, nemmere at bruge, mere effektivt at skabe værdi med alle de data og systemer, som allerede er i gang i virksomhederne.
Der gælder med AI som med al anden digitalisering.
Værdien kommer ikke af sig selv
Værdiskabende digitalisering er stadig et delikat møde mellem vision, udvikling og anvendelse og derfor mellem topledelse, it-ledelse og organisation.
Hele vores tradition for at innovere og effektivisere med it er stadig relevant.
Værktøjskassen er bare vokset.
Lige nu ser vi ikke en overflod af succeshistorier om generativ AI.
Det er stadig for nyt og for uprøvet, og der er vitterligt lang vej fra, at vi hver især bruger ChatGPT til at skrive talen til tante Annas 60 års fødselsdag, og til at vi virkelig får hård gevinstrealisering i en use case i en virksomhed.
Den dårlige nyhed er, at værdien (stadig) ikke kommer af sig selv.
Det billede er bare meget meget anderledes om et år eller to.
For da vil vi have AI integreret i mange forretningsprocesser. Vi kommer til at ”snakke” med vores forretningssystemer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.