Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Hvad er noget af det værste, der kan ske, når man udruller et nyt it-system eller digitalt værktøj?
At medarbejderne ignorerer det, fordi de ikke har oplevelsen af, at det hjælper dem med at løse deres opgaver – og så er det egentlig bare i vejen.
Uanset om vi taler små eller store digitaliseringsprojekter, så kan de let fejle, hvis man ikke er tilstrækkeligt opmærksom på, at digitalisering først og fremmest handler om mennesker, innovation og implementering.
Når it-projekter mislykkes, skyldes det som regel ikke selve teknologien. Strategien kan også sagtens være den rigtige – men ingen af delene er nogen garanti for succes.
Hvis processen er præget af forhastet implementering, dårlig forankring i organisationen eller manglende forandringsledelse, stiger sandsynligheden for, at den ikke skaber værdi som forventet.
Lad os tage AI som eksempel: Nu hvor den første forelskelse er overstået, sidder nogle virksomheder med en følelse af, at gevinsterne lader vente på sig.
Men i kølvandet på den enorme opmærksomhed blev mange ledelsesbeslutninger om at indkøbe AI-teknologi mere drevet af 'so ein ding'-begejstring end nøgtern, strategisk vurdering af, hvordan AI skulle bringes i spil for at blive et værdifuldt værktøj.
God digital ledelse har fokus på brugerne
Misforstå mig ikke: Det er ekstremt vigtigt og positivt, at topledelser engagerer sig i digitaliseringen af deres virksomheder.
Det er også derfor, nye lovkomplekser som NIS2, DORA og AI Act skubber mere ansvar op i de øverste ledelseslag. Men det bør foregå velovervejet og med omtanke, for opskriften på god digitalisering har mange flere ingredienser end handlekraftig topstyring.
Talrige erfaringer peger på, at en høj grad af digital modenhed forudsætter bred forankring af IT på tværs af virksomhedens afdelinger og faggrupper.
Det er helt afgørende, at der samarbejdes tæt om de digitale indsatser.
Derfor er tværfaglige projektgrupper, som både omfatter it-folk og relevante fagspecialister, ofte en god model, fordi det skaber forankring og ejerskab hos de medarbejdere, der skal anvende it-systemet i det daglige.
Digitaliseringen er også stærkt afhængig af, at der foreligger en kollektiv og ensartet grundfortælling om, hvorfor man som virksomhed indfører nye it-systemer.
Ikke mindst fordi de næsten altid piller med måderne, man plejer at gøre tingene på, og forandring uden meningsfyldt forklaring har det med at støde på modstand.
Hvis der ikke foreligger en god forklaring på hvorfor – et stærkt why – kan det være svært at samle den nødvendige opbakning til nye it-systemer.
Tænd de digitale ildsjæle
Parallelt med øget opmærksomhed fra topledelsen og en stærk grundfortælling er det også en god idé at identificere de rette "digitale ildsjæle" på tværs af organisationen og sikre dem de nødvendige ressourcer til at fremme brugen af nye digitale værktøjer.
Nogle af disse ildsjæle arbejder måske fuld tid med digitalisering, mens det for andre kan være et supplement til deres normale arbejdsområde. Det kan hjælpe ledelsen med at få svar på vigtige spørgsmål som:
- Hvad er medarbejdernes bedste bud på nye digitale værktøj, der kan gøre arbejdsdagen lettere?
- Hvordan kan digitalisering understøtte vores konkrete arbejdsopgaver og processer?
- Hvordan skal løsningerne fungere i praksis?
Ildsjælenes dialog på tværs af organisationen gavner i sig selv digitaliseringen, fordi de fleste af os bliver mere positivt stemt over for ændringer, vi selv har haft indflydelse på, end dem vi blot får trukket ned over hovedet, og så er succesen allerede halvvejs i hus.
Styring og innovation i balance
Den digitale innovation og interessen for ny teknologi bobler lystigt i mange danske virksomheder. Men uden styring bliver den let til "skygge-IT", hvor medarbejdere på eget initiativ begynder at bruge nye digitale værktøjer, som IT-afdelingen intet aner om.
Det kan skabe problemer, men det er også et godt billede på den nysgerrighed og innovationslyst, som udspiller sig derude.
Kunsten er at styre den konstruktivt. Jo flere virksomheder der bliver i stand til at opnå den rigtige balance mellem strategisk ledelse og frugtbar innovation fra medarbejdernes side, jo bedre vil de – og Danmark – stå rustet i den globale konkurrence.
Et kendetegn ved fremtidens mest succesfulde virksomheder vil være, at der helt op i de øverste ledelseslag hersker en erkendelse af, at digitalisering først og fremmest handler om mennesker, og at medarbejdernes viden og idéer spiller en afgørende rolle i jagten på det digitale guld.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.