I sidste måned begyndte en række resultater fra en Gartner-analyse at ramme medierne.
Analysen viste, at udbredelsen af SAP’s storsatsning og værktøjskasse til at hjælpe kunder i clouden, Rise with SAP, var i nedgang.
Analysehuset fandt, at Rise-pakken er faldet over de seneste fire kvartaler.
I tredje kvartal 2023 repræsenterede RISE with SAP 71 procent af salget målt i kundetal, viser Gartners analyse. I andet kvartal af 2024 var det tal faldet til 41 procent.
Men i SAP genkender man ikke disse tal. Faktisk går tallene stik imod det, SAP oplever både i kundedialoger og i regnskaber.
Det fortæller David Pontoppidan, som er Head of SAP Business AI på tværs af de nordiske og baltiske lande.
Han oplyser, at SAP i Norden har oplevet stor interesse for Rise i alle de 3,5 år, der er gået, siden det blev lanceret.
Udover samtaler med kunder og egne oplevelser fortæller han, at Gartners analyse heller ikke stemmer overens med, hvad SAP ser i de finansielle afrapporteringer. I det forretningsfelt, som SAP afrapporterer som ’Current Cloud Backlog’, er der nemlig kontinuerlig vækst. Området udgør i alt næsten 15 milliarder euro i omsætning.
Current Cloud Backlog tæller den kontraktligt forpligtede cloud-omsætning, som SAP forventer at indregne i løbet af de næste 12 måneder baseret på de cloud-abonnementer, der er tegnet, som rapporteres som led i den finansielle afrapportering.
Og selvom han ikke kan give de nøjagtige tal for Rise, så vidner dette om en vækst, fordi Rise udgør en stor del af dette forretningsområde.
”I andet kvartal af 2024 er Current Cloud Backlog steget med 28 procent, og vores salg af Cloud ERP, herunder Rise specifikt, er for 10. kvartal i streg steget med over 30 procent,” siger David Pontoppidan til Computerworld og fortsætter:
”Rise og Cloud ERP udgør over 80 procent af det samlede cloud spend i SAP.”
”Så den omsætning, der er i Rise, er klart størstedelen af det, som kunder har tænkt sig at bruge på SAP.”
David Pontoppidan mener altså ikke, at Gartner har ret i sin analyse.
”Det er en anden virkelighed, vi ser ind i finansielt i vores regnskaber, end hvad Gartner taler om,” siger han.
Grundlaget for Gartners udmeldinger og analyse har ifølge Pontoppidan et manglende grundlag.
”Det er min opfattelse, at når Gartner kommer med de her udtalelser, så er der tale om en forespørgsels-volumen med udgangspunkt i deres egen kundedatabase,” siger han og fortsætter:
”De spørger dem, de selv har som kunder, og jeg kan ikke sige, hvad Gartner har for en type kunder, men jeg kan i hvert fald sige, at ud fra de udmeldinger, der er kommet, så kan det ikke være de store kunder, de har fået svar fra.”
”Det kan godt være, at de har spurgt, men ikke har fået svar.”
Han fortæller, at den store interesse for at få den nyeste teknologi blandt andet driver flere kunder i clouden.
”Jeg oplever tværtimod en kæmpe interesse for de her forretningskritiske komponenter, vi har at gøre med, når vi snakker Cloud ERP, og hvordan kunderne kan få den nyeste teknologi,” afslutter han.