Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: TDC Net flytter over på IFS Cloud / Canon inviterer til usædvanlig fotoudstilling / Fire ud af ti danske virksomheder bruger AI til chatbots og kundeservice

Morgen-briefing: TDC Net flytter over på IFS Cloud / Canon inviterer til usædvanlig fotoudstilling / Fire ud af ti danske virksomheder bruger AI til chatbots og kundeservice / OpenAI er nu værdisat til over én billion kroner / Ny dansk bog: Sådan bruger du sociale medier professionelt / Medierådet: Sådan bliver digitale spil etisk forsvarlige

Mortnings. Så nåede vi torsdag, og her dagens melding i sædvanlig klar tekst fra Computerworld og den fremskudte lyttepost tæt på den store nabo mod syd. Ved tasterne: Niels Veileborg.

TDC Net flytter over på IFS Cloud

TDC Net har valgt at implementere IFS Cloud for Field Service Management, som er en løsning målrettet til virksomheder med mange kørende medarbejdere.

Målet er at strømline alle medarbejderprocesser. Samtidig åbner cloud-løsningen op for, at TDC Net kan konsolidere alle sine eksisterende work force managementsystemer.

Et vigtigt omdrejningspunkt er den indlejrede, AI-baserede planlægnings- og optimeringsløsning, IFS PSO. Med den kan TDC Net tildele de rette teknikere med de rette kompetencer til den enkelte opgave baseret på realtidsdata om teknikernes tilgængelighed, lokation og trafikale forhold.

Desuden åbner den nye cloud-løsning også op for en konsolidering af it-driften, fjernelse af forældet infrastruktur samt nedbringelse af antallet af eksisterende systemer på tværs af driften.

Infosys skal stå for implementering og udrulning af IFS Cloud og forbundne services hos TDC Net.

Canon inviterer til usædvanlig fotoudstilling

Canon 'World Unseen’ er en fotoudstilling, der inviterer besøgende – blinde, svagsynede og seende – til at opleve fotografering på en ny, tilgængelig og fordybende måde. Udstillingen bliver afholdt på Langelinie Pavillonen i København fra den 11. til den 15. oktober.

Billederne understøttes af elevated print, lydbeskrivelser, lydbilleder og punktskrift for at skabe en taktil oplevelse, så de besøgende kan se, lytte til og røre de slagkraftige billeder og de historier, de fortæller.

Seende vil også få en bedre forståelse af den svagsynedes oplevelse. Hvert billede er dækket med mørke pletter på forskellige måder for at formidle forskellige typer af synsnedsættelser, som for eksempel grøn stær og diabetisk øjensygdom.

Udstillingen præsenterer værker fra verdenskendte fotografer og Canon-ambassadører fra hele verden, herunder den prisvindende, sydafrikanske fotojournalist Brent Stirton, den anerkendte brasilianske fotojournalist Sebastião Salgado, den nigerianske fotojournalist Yagazie Emezi, sportsfotografen Samo Vidic, modefotografen Heidi Rondak og den Pulitzer-belønnede fotojournalist Muhammed Muheisen.

Fire ud af ti danske virksomheder bruger AI til chatbots og kundeservice

Kun tre procent af danske virksomheder bruger AI til deres compliance-arbejde. Til sammenligning bruger 41 procent AI til at drive chatbots og forbedre kundeservice

Det fremgår af en rapport fra Digital Realty, der står bag det datacenter, hvor Novo Nordisk Fondens og Nvidias nye supercomputer Gefion placeres. Rapporten bygger på en lang række undersøgelser af europæiske og danske virksomheder.

Ifølge nordisk direktør for Digital Realty, Pernille Hoffmann, betyder resultaterne dog ikke, at virksomheder skal prioritere chatbots over compliance eller afvente situationen i erkendelse af, at AI-markedet er så uforudsigeligt i disse år.

“Trods usikkerheden om, hvor AI-teknologien går hen, kan virksomheder ikke tillade sig at sidde på deres hænder. Alle virksomheder bør tage et kritisk blik på deres digitale infrastruktur i dag og sikre, at deres data ikke kun er beskyttet, men også kan forbindes med resten af verden. Kun på den måde kan man sikre sig, at man er klar til at følge med, når den næste bølge af innovation rammer ens branche, uanset om det handler om chatbots, compliance eller noget helt tredje.”

Undersøgelsen viser også, at over halvdelen af virksomhederne mangler den nødvendige regnekraft til at køre AI-behandling og til at skalere med efterspørgslen.

OpenAI er nu værdisat til over én billion kroner

Selskabet bag ChatGPT, OpenAI, er nu over en billion kroner værd. Det skriver Finans på basis af oplysninger fra The Wall Street Journal og Financial Times

Selskabet har netop solgt nye aktier og dermed fået tilført 6,5 milliarder dollars i ny kapital. Salget fastsætter samtidig OpenAI’s værdi til 157 milliarder dollars svarende til cirka 1.060 milliarder kroner.

Ny dansk bog: Sådan bruger du sociale medier professionelt

Camilla Stemann er ekspert inden for sociale medier og digital marketing.

I bogen “Like, kommentér, del – sådan bruger du sociale medier professionelt og autentisk” deler hun ud af sin store viden om og mangeårige erfaring med de medier, der dagligt bruges af både privatpersoner, små og store virksomheder og personlige brands med en sag.

Bogen udkommer i dag den 3. oktober.

Medierådet: Sådan bliver digitale spil etisk forsvarlige

Medierådet for Børn og Unge lancerer nu et sæt etiske retningslinjer, som digitale spiltjenester skal overholde, hvis de vil tage ordentligt hensyn til børns rettigheder.

"Der er i den grad behov for bedre børnebeskyttelse på digitale spiltjenester. For vi ved, at børn og unge i høj grad bruger digitale spil, som lige nu ikke beskytter dem mod uetiske forretningsmodeller som fastholdelsesmekanismer, datahøst, in-game purchases og indhold, som ikke er for børn," siger Medierådet for Børn og Unges forperson, Miriam Michaelsen.

Retningslinjerne er udviklet i dialog med relevante aktører på området, blandt andre Anne Mette Thorhauge, ph.d. og lektor på Københavns Universitets Center for Tracking and Society.

"Børn og unges ret til medbestemmelse og deltagelse bliver fastslået i FN’s Børnekonvention og tillægget om digitale rettigheder. Det bør være udgangspunktet for vores samtale om digitale platforme. Men børn og unge kan ikke nødvendigvis gennemskue de forretningsmodeller, der driver digitale platforme, herunder gaming. Her skal industrien give børn og unge samme beskyttelse, som de har andre steder i samfundet. Retningslinjerne præciserer, hvad det vil sige i praksis. De kan både ses som en rettesnor for industrien og som en oplysning til børn og unge om deres digitale rettigheder," siger Anne Mette Thorhauge.