Spilgigant køber sports-navn for 4,3 mia.

En ny storaftale mellem Electronic Arts og sportskanalen ESPN er med til at sikre det amerikanske spilforlags dominans på markedet for sportsspil. Electronic Arts betaler mellem 4,3 og 4,8 milliarder kroner for eneretten til ESPN-varemærket i 15 år.

Verdens største spilforlag, Electronic Arts, har endnu en gang fingrene dybt nede i den store pengepung for at holde konkurrenterne ude af markedet, skriver New York Times.

Denne gang har det amerikanske spilselskab betalt mellem 4,3 og 4,8 milliarder kroner for eneretten til at benytte sportskanalen ESPN's varemærke og navn i computerspil i de næste 15 år.

Aftalen kommer kun halvanden måned efter, at selskabet for et ukendt beløb indgik en lignende fem-årig aftale med det amerikanske fodboldforbund NFL.

Stor forhindring
Med de to aftaler har Electronic Arts sat en kraftig forhindring i vejen for konkurrenterne Take-Two Interactive og Sega, der havde slået sig sammen mod giganten.

De tre firmaer kæmper om markedet for sportsspil, hvor Electronic Arts er dominerende, men dog fik alvorlig kamp til stregen sidste år.

Take-Two Interactive og Sega frigav fodboldspillet ESPN NFL 2K5 til lavpris få uger før, Electronic Arts sendte sit spilflagskib NFL Madden 2005 på gaden og derefter blev tvunget til at sænke prisen kraftigt.

Med de to aftaler har Electronic Arts nu sikret sig, at konkurrenterne fra 2007 hverken må bruge ESPN-varemærket eller de rigtige spiller-, stadium- og holdnavne fra NFL.

Electronic Arts vil ikke kun bruge ESPN-navnet i selskabets NFL-spil, men planlægger også at inkludere det i andre EA Sports-spil, for eksempel det populære fodboldspil Fifa.

Køb af eneretten til varemærker er et kendt våben i spilbranchen, og blandt andet Sony har tidligere indgået en længerevarende eksklusivaftale med Formel 1 for at distancere sig fra Microsofts spilkonsol Xbox.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere