Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Test af Tesla Model 3 Performance: Aldrig har man fået så meget sportsvogn til så få penge

Tesla Model 3 Performance er den hurtigste bil på den rigtige side af en million kroner.

Det var næsten lidt af en undladelsessynd, dengang Teslas sidste år løftede sløret for sin væsentligt opgraderede Model 3 uden ved samme lejlighed at opgradere Performance-modellen.

Godt et halvt år skulle der gå, før Tesla var klar med en afløser med fornyede performance-ambitioner.

Nu tilbydes heftige 460 hestekræfter, men vigtigere endnu, så er der trimmet, barberet og fintunet i en grad, der gør Model 3 Performance til en af de bedste sportsvogne, som man kan få for pengene.

Regulær sports-coupé

Tesla Model 3 har altid været lidt spids og lidt fræk at se på.

Men i sin reviderede ’Highland’-udgave blev der lånt forlygter fra den endnu uudgivne ’Roadster’-model, hvilket fik bilen til næsten at ligne en sports-coupé – særligt i den flotte ’Ultra Red’ udgave.

I Performance-versionen bydes der tilmed på ekstra store 20” fælge, der gemmer på røde kalibre mens kulfiber-spoilere pryder både foran og bagpå.

At Model 3 Performance årgang 2024 ligner og er en rigtig hurtig bil bliver man bekræftet i indendørs, hvor de to forreste sæder nu er mere skålformede for at holde langt mere fast om ens popo i sving og under accelerationer.

Men selvom bilen kan accelerere og køre fra alle på nær de mest hårdkogte sportsvogne, er den alligevel stort set lige så praktisk og anvendelig som de mere afslappede versioner af Model 3.

Her er god plads til fire, til nøds endda fem. Her er ventilerede sæder, underholdningsskærm til bagsædepassagererne og en lav kabinestøj.

Bagagerummet er rummeligt (425 liter) og man kan slå bagsæderne ned. Man kan dog ikke tilkøbe anhængertræk her. Du må lade traileren stå.

Mere end bare hurtig

Tesla plejer ikke at holde igen med hestekræfterne, hvilket man da bestemt ikke snydes for her med i alt 626 heste fordelt over de fire hjul.

I rå tal giver det accelerationer fra nul til 100 i timen på bare 3,1 sekunder.

Et tal, som kun hyper-sportsvogne kan matche eller slå. Du, og dine passagerer, vil ikke være i tvivl om, at det er en raket i befinder jer i.

Hvad der er mindst lige så vigtigt er, at de mange heste og bilens 1,85 tons også kan tøjles af undervogn og bremser, når disse presses.

Her glædes man hurtigt over hvor præcis og let det er at placere bilen – næsten lidt for let endda, for man kommer nemt, alt for nemt, til at overse hvor hurtigt man nærmer sig fartgrænsen. Men sjovt er det.

Samtidig er bilen lettere end nogen anden elbil i denne performance-klasse, hvilket hjælper gevaldigt med at styre og mærke bilen igennem et sving.

Den lave vægt gør også at bremserne føles noget mere overbevisende, og dermed betryggende, end på en storebror Model S Plaid.

I hverdagen er omsættes den faste affjedring til en noget bumlende tilværelse, hvis man nærmer sig bump eller brosten. Decideret ubehageligt bliver det heldigvis aldrig.

Model 3 på godt og ondt

Når du er færdig med at presse dig selv, bilen eller færdselsloven, kan Model 3 på relativ enkel vis bringes til at fungere i hverdagen.

De brede dæk og den ekstra staffage piller godt nok en hundrede kilometer af rækkevidden i forhold til Long Range versionen, men du er fortsat sikrer små 530 kilometer efter WLTP-målemetoden.

I praksis bliver det mellem 400 og 450 kilometers rækkevidde, hvilket de fleste kan leve med, mens der kan tankes relativt hurtigt op fra 10 til 80 procent - på lige under en halv time.

Du må dog også leve med, at Teslas insisteren på, at genopfinde den dybe tallerken, når det gælder at styre bilen.

Du må derfor undvære stilken til blinklys og i stedet famle efter knapperne på rattet, når du kører, mens der slet ikke er mulighed for hverken instrumentpanel, Apple Carplay eller heads-up display.

I stedet skal du igennem centerkonsollens store 15” skærm.

Mens Tesla tager med den ene hånd, gives der heldigvis med den anden med lækkerier som et eksemplarisk lydanlæg med 17 højttalere og et rigt infotainment-system.

Told-udfordret

Dengang den reviderede Tesla Model 3 Performance udkom var den fra dag et lidt udfordret på prisen, da den debuterede ved at være akkurat 100 kroner dyrere end den noget større, men også ældre Model Y Performance.

Sommerens nye toldsatser for kinesisk fremstillede biler, har ikke gjort livet lettere for Model 3 Performance, som nu debuterer ved 458. 802 kroner, næsten 20.000 kroner dyrere end ved bilens markedsdebut.

Det siger dog ikke så lidt om bilens sportslige potentiale, at den til trods for prisstigningen stadigvæk er den hurtigste sportsvogn du kan få under den halve – og endda den hele - million.


Loading ikon