Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

Jeg springer ud og går til bekendelse: Jeg synes, at Copilot til MS365 er et ufærdigt produkt

Klumme: Det er alt for vanskeligt for lægmand at høste de produktivitetsgevinster, som kan retfærdiggøre licens-omkostningerne.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Min virksomheds udviklere elsker GitHub Copilot og Azure Copilot. Jeg elsker ChatGPT 4o – meget. Min virksomhed elsker Microsoft og ny teknologi i al almindelighed.

Med det i bagagen burde jeg også elske Microsoft 365 Copilot. Det gør jeg ikke – slet ikke.

Hos os har vi møjsommeligt lagt til side i budgettet for at vi kontordrenge kunne få råd til noget Copilot turbo i vores 365-apps.

Vi har givet det en fair chance i snart et år, og vi har mange gange nonchalant sagt, at vi lige ”kører det igennem Copilot” og nikket indforstået til hinanden, fordi vi synes, at det er sejt at være på forkant og spare tid.

Men nu springer jeg ud og går til bekendelse: Jeg er klar til en heftig afklapsning for ikke at ”have forstået” den meget hypede funktionalitet og tager gerne rollen som den lille dreng i Kejserens nye Klæder, som råber ”han har jo ikke noget tøj på”.

For i min optik har MS 365 Copilot ingen tøj på endnu.

Microsoft har igen været alt for hurtig ved havelågen med en god omgang vaporware og - værst af alt - så har danske virksomheder igen spildt masser af penge på at lade sig rive med af markedsføringen og hypen.

Tidlig lancering

Vaporware - eller pre-emptive marketing - refererer til strategien med at lancere eller markedsføre et produkt tidligt for at opnå en konkurrencefordel, selvom produktet måske ikke er fuldt udviklet eller fejlfrit.

Dette kan hjælpe virksomheden med at etablere en markedsposition, men den risikerer samtidig at skuffe brugerne, hvis produktet ikke lever op til forventningerne.

I dette tilfælde er der ikke tale om at Microsoft blot har lanceret fejlbehæftet software – det sker for alle software-udbydere hver dag, altid.

Næh, Microsoft har for enden af markedsførings-kanonen uden skam og blusel decideret kastet om sig med Copilot-knapper, prompt-interfaces og nye sidebars i selskabets Office-apps. Men bag det glossy interface overraskes man igen og igen af den mangelfulde funktionalitet bag knapperne.

Mangler det basale

Ud over manglende basal sprogunderstøttelse og haltende funktionalitet er det for eksempel overraskende, hvor langt bagud Copilot-chat syntes at være i forhold til konkurrenternes chat-funktioner.

Ofte må man minde den om instruktioner fra begyndelsen af samtalen. Det sker ikke, når jeg bruger ChatGPT eller Google Gemini.

Værst af alt har Copilot-chat tendens til konstant at kigge i brugerens flere år gamle dokumenter og emails. Det afsporer naturligvis opgaver og gør det til kamp at holde fokus.

De mange Copilot-indgange fra alle Office-apps kan også gøre det svært at vide, hvor man skal gå hen.

Lad os sige, at du vil skrive et opslag til sociale medier. Du kan åbne Word, Loop, OneNote, assistenten i Windows, eller endda åbne Edge og bruge Bing-sidebaren der. Alle disse fungerer, men de giver lidt forskellige resultater, så hvilken er bedst?

Alt for svært

Det er ganske enkelt alt for vanskeligt for lægmand at høste de produktivitetsgevinster, som kan retfærdiggøre licens-omkostningerne.

Jeg vil endda gå som langt som til at påstå, at produktiviteten hos visse brugere er lavere end uden Copilot – alene af den årsag, at man spilder tid på trial and error uden at nå frem til andet end error….

Lykkes det Microsoft at få det til at blive integreret og kvalitetssikret, eller er det blot et spørgsmål om tid, før det bliver erstattet af det næste shiny object?

De mest loyale og dedikerede Microsoft-kunder er dem, som også ofte får de største tæsk.

Det er dem, som entusiastisk investerer tid i Microsoft Dvelve, VIVA Topics, SharePoint Lookbook mv., for så at se funktionaliteten blive pensioneret bedst som implementeringen er lykkes.

Dette indlæg er ikke ren Microsoft-bashing.

Mit bud er, at det kommer til at lykkes big time for Microsoft på et tidspunkt. Når Microsoft går all in, så failer de sjældent (glem for en stund mobiltelefoner).

Som den midtjyde jeg er, vil mit råd være at prøve gratisversionen først eller klik på Copilot-knappen på Bing.com og prøv at give Copilot en typisk arbejdsopgave derinde.

Hvis du er tilfreds med resultatet og finder det nyttigt, kan du overveje at købe en fuld licens.

Spiller det stadigvæk, så kan du overveje en implementering bredere ud i organisationen.

Der er penge at spare på at være 2nd eller 3rd mover – særligt når Microsoft råber allerhøjst.

Post script: Er jeg virkelig en dinosaur her, så gør mig gerne en tjeneste og skrive dine favorit use-cases for MS 365 Copilot til mig. Jeg vil meget gerne lære.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.