Artikel top billede

Ingen hånd på rattet: Fords danske pressechef Lene Dahlquist viser BlueCruise-funktionen i aktion. (Foto: Niels de Boissezon)

Nærmest selvkørende: Jeg kørte fra Roskilde til København uden at røre rattet

Fords særlige 'Blue Cruise'-teknologi er noget af det nærmeste, vi kommer på selvkørende teknologi på de danske veje.

Få teknologier har samme bismag af fremtid som selvkørende biler.

Drømmen om at komme trafikkens stress og jag til livs er besnærende, men den blev konstant puffet frem i tiden igennem det seneste årti.

Selvkørende biler har alt for længe været ’lige om hjørnet’.

I denne måned triller danskerne dog et skridt nærmere selvkørende frihed med lanceringen af Fords ’BlueCruise’ assistent – en adaptiv køreassistent, som faktisk overtager den fulde kontrol af bilen.

Overtager styringen

Systemet er ikke splinternyt, da det har trillet omkring amerikanske veje siden 2021 – men er ny i trafikken i Europa, heriblandt på de danske veje, som det er blevet godkendt til siden 31. juli.

Her kan bilen – den livlige Ford Mach-E elbil – overtage kontrollen over styretøjet og selv følge vejbanen, tilpasse farten til omgivelserne og den forankørende trafik.

Og det gør den.

Blue Cruise er på sin vis ikke meget anderledes end de kombinerede vejbane-assistenter og adaptive fartpiloter, som alle bilproducenter tilbyder.

Det, der er det nye her, er, at man kan slippe rattet under det meste af køreturen – og hvor ubesværet turen bliver af den grund.

I min prøvekørsel er det lykkedes at trille det meste af vejen fra Roskilde til det ydre København, ved Fords danske hovedkvarter i Ballerup, uden at skulle røre rattet.

En bedrift som dog alene kunne lykkes af, at der kan cruises på de såkaldte ’Blue Zones’ – udvalgte motorveje, hvor teknologien er tilgængelig.

Så snart du kører af motorvejen, slås Blue Cruise fra.

Det med småt ...

Inden du drømmer om at tage iPhonen op og tjekke mails eller glo Netflix, mens du kører, skal du nedjustere forventningerne.

Systemet er et såkaldt ’hands-off, eyes-on’ – altså hænderne må gerne slippe rattet – også i halve og hele timer – men øjnene skal være på trafikken, ligesom når du kører normalt.

Fjernes fokus, vil en lille alarm efter få sekunder minde dig om at holde øje med vejen.

Efter lidt mere tid vil bilens rat vibrere og en alarm vil lyde. Insisterer du på at være til fare for dig selv og andre, vil bilen bremse langsomt op og katastrofeblink vil blinke. Mere selvkørende er bilen altså ikke.

Vi er derfor nogle afgørende skridt fra ’Level 3’ selvkørselsskalaen, såkaldt ’Hands-off, eyes off’, hvor det ikke længere er et krav, at det er dig, der holder øje med trafikken – og det i juridisk forstand ikke længere er dig, men bilproducenten, der kører bilen og tager snakken med politi og forsikringsselskab, hvis uheldet skulle ske.

Med BlueCruise er ansvaret alene dit.

De øvrige forbehold

Det er derfor ikke ægte selvkørende teknologi, vi har med at gøre – men i stedet den mest effektive køreassistent, jeg har prøvet til dato.

Hvad der også behager under køreturen er, hvor selvsikkert systemet navigerer blandt de øvrige biler.

Det blev kun til en enkelt times test, men der var ikke spor af tøven, fantom-opbremsninger eller andre af de skærmydsler, som mange øvrige bilproducenter døjer med.

Selv da der skulle vælges bane, når motorvejen delte sig i to, forstod bilen at vælge det spor, som passede med navigationsanlæggets kurs.

Det eneste, der krævedes af mig, var, at jeg skulle blinke og dreje rattet ved vognbaneskift.

Her oplyser Ford Danmark, at der arbejdes på at integrere automatiske vognbaneskift på sigt.

Hvad der til gengæld også kræves er, at den vej, du kører på, understøttes. Du skal samtidig holde dig under en fartgrænse på 130 i timen - også på den tyske Autobahn.

Her er der heldigvis næsten ikke nogen huller, da 99 procent af det danske motorvejsnet er dækket – omvendt er 100 procent af det øvrige vejnet ikke dækket.

Motortrafikveje, hvor banerne klart er adskilt og afskærmet fra bløde trafikanter, kan dog komme på tale.

Teknologien er samtidig godkendt på EU-niveau, hvorfor den kan bruges på lange køreferier sydpå eller nordpå, hvis det skulle være.

Udvalgt kreds

Inden du løber ned til din lokale Ford-forhandler og skriver under på en slutseddel, skal du være opmærksom på, at teknologien er forbeholdt selskabets topmodel indenfor elbiler: Mustang Mach E.

Selv de kommende Ford Explorer og Capri elbilister kommer ikke til at få glæde af ægte hånd-fri kørsel – de biler er nemlig bygget omkring en platform lånt af VW.

Omvendt kan ejere af nuværende Mustang Mach E glæde sig over, at en opdatering med funktionen enten er landet eller er på vej.

For ældre 2021- og 2022-modeller er det dog et krav, at bilen har teknologi-pakken krydset af.

BlueCruise kræver et abonnement til 190 kroner per måned. De indledende tre måneder kan funktionen prøves gratis.


Loading ikon