Slut med mobiltelefoner til en krone

Nye retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden betyder, at det er slut med blot at annoncere mobiltelefoner til en krone. Fremover skal den samlede pris på en mobiltelefon fremgå, når både abonnement, forbrug og oprettelsesgebyr er indregnet.

Gennemsigtige priser, færre klager og færre ubehagelige overraskelser for de danske forbrugere er målet for forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der har indført nye retningslinjer på teleområdet.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. april næste år og betyder blandt andet, at det frem over er slut med at annoncere mobiltelefoner til en krone, mens udgifterne til minimumforbrug, oprettelse og abonnement skjules.

I stedet skal de mange udgifter vises på samme måde som selve prisen på den billige mobiltelefon.

Det skal altså tydeligt fremgå, at en telefon til 499 kroner kommer til at koste mindst 1.792 kroner i løbet af de seks måneder, abonnementet løber.

Børn og unge

Det har taget godt et år for Forbrugerombudsmanden, telebranchen og en række fag- og brancheorganisationer at nå frem til de nye retningslinjer, mens IT- og Telestyrelsen og Konkurrencestyrelsen har været med på sidelinjen.

Retningslinjerne kommer efter en periode, hvor telemarkedet har været præget af vildledende markedsføring og mange forbrugerklager - specielt i forhold til børn og unge.

De danske teleselskabers brancheorganisation Telekommunikationsindustrien har været med til at udarbejde retningslinjerne. Her føler direktør Ib Tolstrup, at der specielt i forhold til børn og unge har været brug for en klarere linje.

Telekommunikationsindustrien vil derfor også selv sende nye pjecer på gaden, som er målrettet dels unge mobilbrugere, dels deres forældre.

En hjælpende hånd

Ifølge Ib Tolstrup har telebranchen alligevel haft brug for en hjælpende hånd. Det er grunden til, at det er Forbrugerombudsmanden og ikke telebranchen selv, der har taget initiativ til nye retningslinjer.

- Det er nok svært for en branche at klippe alt for mange tæer og hugge alt for mange hæle. Det er svært for en branche at blive enig internt, siger Ib Tolstrup.

Derfor er han heller ikke helt tilfreds med de nye retningslinjer.

- Der stilles mange krav til flygtige medier som radio, tv og billboards, som skal indeholde komplette oplysninger. Et billboard er til for at tiltrække opmærksomhed, så der synes vi måske nok, at retningslinjerne er for skrappe, siger Ib Tolstrup.

Konsekvens eller ej

Ud over en mere gennemsigtig markedsføring har telebranchen med retningslinjerne også forpligtet sig inden for kundeservice og kontrakter.

Teleselskaber bør frem over svare skriftlige henvendelser inden for 14 dage, og de har kun seks måneder til at opkræve beløb, som de ved en fejl har glemt i første omgang.

Der er dog kun tale om retningslinjer, og Telekommunikationsindustrien vil derfor ikke komme efter selskaber, som går over grænsen. Alligevel mener Ib Tolstrup, at retningslinjerne får konsekvens, fordi forbrugerne kan klage til Forbrugerrådet.

- Hvad enten vi vil det eller ej, så er retningslinjerne et faktum. Det er ikke noget, man kan se bort fra uden konsekvens, siger Ib Tolstrup.

Relevante links

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/teleomraadet-retningslinier-om-god-markedsfoeringsskik/" target="_blank"> Forbrugerombudsmandens retningslinier om god markedsføringsskik på teleområdet




IT-JOB

Udlændinge- og Integrationsministeriet

It-projektleder med international sigte til Schengen-program

Danske Commodities A/S

Procurement manager

Banedanmark

Data Engineer

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Ledende domænearkitekt til Moms Domæne-arkitekturteam
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere