Computerworld Summit 2016: I 2017 sender den svenske bilfabrikant Volvo 100 førerløse biler på gaden i Sverige, og yderligere 100 slippes også fri i den kinesiske trafik.
Udviklingen går enormt hurtigt i retning af delvist eller helt førerløsebiler, for rigtig mange bilfabrikanter ønsker at tage den gule førertrøje i disciplinen.
For Volvos vedkommende er missionen også, at teknologien skal sørge for, at ingen bliver dræbt i trafikken i en bil fra fabrikanten produceret efter 2020.
Men hvad kommer det egentlig til at betyde for chaufføren?
Hvad skal han eller hun anvende den tid til, der tidligere blev brugt til at træde på pedaler og dreje på rettet?
"Før den førerløse bil kan blive en realitet, er der en del teknologi, der skal på plads," fortæller Peter Lorentzon, der er chef for konsumer-it-services i Volvo Car Group.
"Bilisterne kan forvente, at de vil være opkoblet og online i samme hastighed og kvalitet i bilerne, som hjemme, hvilket giver plads til sikker kørsel og samtidig platform for eksempelvis video-streaming i bilen," fortæller han.
"Førersædet vil blive langt mere komfortabelt, så der bliver plads til at hvile eller til at arbejde i, læse mails eller klargøre dagens opgaver i trafikken."
Men også mere dagligdags opgaver rykker ind i bilerne i samarbejde med eksempelvis online-butikker eller supermarkeder.
"Fra displayet i bilen kan du handle indkøbsvarer eller shoppe sko. Herefter kan du så udstede en engangsnøgle til bagagerummet, så forretningen kan lægge dine indkøb i bagagerummet, mens du er til fitness," eksemplificerer han.
Se hvordan førersædet skifter rolle i videoen.
Læs også: Vi stod klar ved ankomsten: Førerløse lastbiler indvaderer de danske motorveje
Mere plads til gågader
Ved at effektivisere kørslen og parkeringen således, at bilen kan køre væk, når du ikke bruger den, og selv kan komme og hente dig, når du er færdig med dine ærinder, vil vi give mere plads i byerne til parker eller gågader, beretter Volvo-manden.
"Det kræver dog, at bilen kan kommunikere med andre biler eksempelvis via skyen. På den måde kan beskeder og informationer fra en bil udnyttes af andre kørertøjer. Ikke bare indenfor et mærke, men indenfor eksempelvis et byområde på tværs af fabrikanter."
Nogle af de områder, som bilindustrien arbejder med, handler således ikke bare om selve bilen, men også om miljø, sikkerhed, forurening eller den øgede tilflytning til byerne, der giver trængselsproblemer på veje og parkeringspladser.
"I den perfekte verden skal alle biler indsamle oplysninger og dele dem i realtid. Men det er en ret krævende øvelse at opnå den globale sammenhæng og support. Men vi arbejder hårdt på, at få det til at ske," siger Peter Lorentzon fra Volvo.
Også måden, som du kommer til at købe bil på, vil ændre sig på grund af teknologien.
"Vi har eksempelvis arbejdet sammen med Microsoft om brug af firmaets HoloLens, så kunderne kan bygge og se bilerne virtuelt, før de køber den."
Se, hvad det betyder i videoen herunder.
Læs også:
Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark
Galleri: Her er en gigantisk rullende gadget proppet med smart it