Moderne biler får i dag flere og flere automatiserede funktioner, der gør, at de i nogle situationer er stort set selvkørende.
Og i teorien skulle automatiserede biler, der næsten kan køre af sig selv blive mere sikre, fordi chaufføren nu får hjælp til at køre bilen af kunstig intelligens og et utal af sensorer.
Men meget peger ifølge det amerikanske medie Axios på, at de indebærer en overraskende og paradoksal sikkerhedsrisiko.
For ifølge mediet kan bilerne, der ofte stadigvæk er afhængige af en levende person griber ind i farlige situationer, være så kedelige at styre for chaufføren, at vedkommende falder hen, og derfor ikke formår at gribe ind i tide.
The Irony of Automation
Ifølge mediet er paradokset beskrevet som ”The ironY of Automation,” og det indbærer i denne sammenhæng, at selvkørende biler kan blive farligere i en periode frem til at de bliver så avancerede, at de er fuldt selvkørende og menneskelig indblanding ikke længere er nødvendig.
Allerede i dag er træthed hos bilister ifølge Axios skyld i 20 procent af alle motorvejsulykker.
For at imødegå problemet opfordrer det Google-ejede Waymo til at bilbranchen indfører et sikkerhedssystem med flere lag, der hedder "Fatigue Risk Management Program," som skal forsøge at forebygge træthed og uopmærksomhed i biler med automatiserede systemer.
Francesca Favaro, der står i spidsen for Waymos sikkerhedsforskning påpeger blandt andet, at man for at forebygge træthed kan sætte chaufføren til at udføre opgaver under kørslen. Herunder løbende at trykke på en knap på rattet eller udføre forskellige kognitive test under kørslen.