To delvist selvkørende lastvognstog - såkaldte platoons - kørte i går den 30. marts gennem Danmark i et testforsøg, der skal afprøve mulighederne i moderne teknologi brugt til transport.
Vi mødte lastbilerne på en rasteplads i Karlslunde, og fik en forklaring på, hvordan de virker samt et kig på chaufførens digitale arbejdsplads.
Den historie kan du læse her: Vi stod klar ved ankomsten: Førerløse lastbiler indvaderer de danske motorveje
Du kan også se billeder fra bilerne her: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark
Vi forlod vogntoget, da det kørte afsted fra Karlslunde ved København igen, men det gjorde Finn Bjerremand, der er teknisk konsulent hos DTL Danske Vognmænd (DTL), ikke.
Han fik lov til at køre med i en af bilerne.
Finn Bjerremand, hvad var din oplevelse af at sidde i en af de teknologiske lastbiler?
"Det første man bemærker, er, at de kører utrolig tæt. Det skal man lige vænne sig til. Men det er ikke utrygt. Det virker som en stor digital hånd, der sørger for, at man hverken kommer for tæt eller langt fra den forankørende. Når man først er blevet fortrolig med den fornemmelse, så glider det bare" fortæller han til Computerworld efter køreturen.
Hvordan oplevede du chaufførens nye rolle. Var den anderledes end i en normal lastvogn?
"I testen skal chaufføren fortsat styre lastbilen som normalt, så den øverste del af hans krop gør som normalt. Men han bruger slet ikke benene, når bilen kører over 30 kilometer i timen. Disse funktioner styres fra den forreste bil."
Kommer indenfor fem år
Så selve styringen af lastvognen er som normalt?
"Ja. Man kan sagtens styre bagvedkørende biler med den teknologi, som man har i dag, men det var ikke formålet med denne test. Denne test handlede blandt andet om at bruge en lidt mere avanceret version af Adaptive Cruise Control (ACC), som man måske kender fra sin personbil, på en ny måde, hvor der i stedet køres helt tæt," siger Finn Bjerremand.
Adaptive Cruise Control er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, så afstanden holdes, og bilerne ikke støder sammen.
Ligeledes testede chaufførerne Automatic Break Control, der sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbils chauffør trykker på bremsen.
"Når bilerne er forbundet, så trædes der på bremsen i alle bilerne fra den forreste bil. Ligeledes med fart og gearskifte."
Hvordan vurderer du som teknisk fagmand potentialet af denne type transport?
"Det, der i første omgang er drivkraften for vognmændene, er muligheden for at spare brændstof, og det er en vigtig faktor for udviklingen, at der kan spares penge. Blandt andet derfor er denne type transporter vejen frem. Men der er nogle punkter, der skal afklares i branchen."
Hvilke områder er det, der skal afklares?
"Der er tre punkter. For det første skal der vælges en teknologi-platform. En standard som alle anvender. Volvo og Scania, der kørte gennem Danmark, har eksempelvis ikke en fælles teknologi i bilerne, som kan kommunikere sammen, og det er et problem," siger han og fortsætter:
"Så skal lovgivningen være på plads og sidst men ikke mindst, skal transportbranchen have nogle fælles regler eksempelvis i forhold til afregning mellem bilerne. Det første bil bruger mere brændstof end de efterfølgende, og det vil vedkommende nok gerne have afregnet med resten af karavanens deltagere. Der skal aftales nogle fælles spilleregler."
Hvornår tror du, at bilerne kommer på vejen i denne form?
"Hvis lovgivningen kommer på plads, så er jeg sikker på, at der inden for tre til fem år køres på denne digitale måde," vurderer teknisk konsulent Finn Bjerremand.
Læs også:
Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark
Vi stod klar ved ankomsten: Førerløse lastbiler indvaderer de danske motorveje
Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark
Galleri: Her er en gigantisk rullende gadget proppet med smart it