Det er en diset og kedelig morgen på en rasteplads i Karlslunde i udkanten af København.
Jeg venter på, at en karavane af selvkørende lastbiler dukker frem af morgentågen. Den er på vej gennem landet for at teste teknologien, der skal gøre transport enklere, hurtigere og mere miljøvenlig i fremtiden.
Den første lastbil glider ind på rastepladsen en smule forsinket på grund af, at en chauffør - en af kød og blod - kørte forkert på turen fra Malmø.
Se vores mange billeder af de førerløse lastbiler: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark
Men alle er i god behold og ved godt mod trods det truende regnvejr i horisonten.
Lastbilerne er ikke helt førerløse, men de er koblet sammen via teknologi.
I praksis styrer den første chauffør de bagvedkørende biler i en konvoj i bedste Kris Kristoffersen-stil fra filmen med samme navn.
Lastbiler, der automatisk holder afstand til hinanden, vil sikkerhedsmæssigt kunne køre tættere end de helt almindelige lastbiler.
Det giver mere plads til andre biler på vejene, sparer på lastbilernes brændstof og forurener derved mindre.
Og i dag - 30. marts - kører to rækker af den slags lastbiler - såkaldte platoons - afsted på de danske motorveje fra Malmø, over Øresundsbroen, henover Sjælland, Fyn og gennem Jylland til den tyske grænse ved Padborg.
Det endelige mål for testkørertøjerne fra Scania og Volvo er den hollandske by Rotterdam.
Helt tæt sammen
Bilerne i de to platoons på hver tre lastbiler kører med en afstand på bare 11 meter svarende til et halvt sekund.
Det lyder ikke som en sikkerhedsafstand efter færdselsloven, den er på to sekunder for almindelige billister, men det behøver de faktisk heller ikke. Mere om det senere.
Det er den første bil, der kontrollerer de efterfølgende bilers kørsel. Lastbilerne er forbundet med radar og radioforbindelse.
"Det er som at køre med en meget avanceret form for cruise control," fortæller chauffør Robert Laxing, efter jeg er klatret op til ham i førerhuset på hans kæmpe Volvo-lastbil.
Se billederne her: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark
Teknologien kaldes da også for Adaptive Cruise Control, og er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, heriblandt de andre lastbiler, så afstanden holdes.
Lastbilerne kommunikerer også med hinanden via en teknologi kaldet Automatic Break Control, som i bund og grund sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbil trykker på bremsen.
Det sker langt hurtigere end et menneske kan reagere bag en bremsende bil. Hvilket forklarer den meget korte afstand mellem kørertøjerne.
Princippet minder altså til forveksling om det, man møder i et tog, hvor et lokomotiv trækker og kontrollerer mange vogne.
Skal kunne køre med flere køretøjer
I dagens test er alle bilerne forsynet med en chauffør, men når teknologien er tilpasset og afprøvet, så er det altså meningen, at en chauffør med tiden kan køre med flere kørertøjer.
Ud over færre chauffører kan denne transportmetode også give en miljøforbedring.
Vejdirektoratets beregninger viser, at sådanne platoons kan spare vognmændene for seks procent brændstof per kørt kilometer per bil på motorvejene.
Udledningen af de fleste forurenende stoffer fra lastbilerne kan ligeledes reduceres med seks procent.
Tablet som kontroltårn
Teknologien viser sit synlige ansigt i form af en grafisk brugerflade på en trykfølsom skærm på en tablet, der er placeret i førerhuset.
Herfra kan chaufføren koble enhederne sammen og se, om alt er, som det skal være. Om de øvrige ligger i den ønskede slipstrøm på vejen på den 320 kilometer lange tur gennem kongeriget fra København til Padborg.
Chaufføren viser gerne sin tablet frem og klikker hjemmevant rundt i funktionerne, hvor de væsentligste er kontrol over sammenkobling og eventuelle fejlmeddelelser.
Snakken i førerhuset med den svenske chauffør Robert Laxing gav da heller ikke anledning til utryghed.
"Det har virket upåklageligt," fortæller han.
Mange brikker
Men der er mange brikker, der skal falde på plads, fortæller pressechefen i Dansk Transport og Logistik, Morten Lindbo, der også var dukket op denne morgen for at tage et personligt blik på lastbilerne.
"Der er juridiske problemstillinger, der skal på plads, eksempelvis i horhold til ansvar, hvis der sker fejl eller ulykker," fortæller han før bilerne er rullet ind på rastepladsen.
Han peger også på, at der fra politisk hold skal afklares en række spørgsmål.
Disse afklaringer tager traditionelt lang tid i transportbranchen, der for bare få år siden har fået digitale aflæsninger af køre- og hviletid i bilerne. Men hvor der er vilje, er der naturligvis en vej.
Juristeri og politiske beslutninger lægger dog ikke en dæmper på Robert Laxings begejstring over teknologien.
"Det er en god køreroplevelse, og det betyder meget for mig," fortæller han denne onsdag morgen i Karlslunde, før jeg stiger ud af hans arbejdsplads, så de seks lastbiler igen begiver sig afsted mod den hollandske havneby Rotterdam.
To såkaldte platoons med tre lastbiler i hver vil ved hjælp at ny ITS-teknologi køre i forbundne konvojer med ned til et halvt sekunds mellemrum fra forskellige europæiske byer på tværs af grænserne mod et fælles endemål i Rotterdam den 6. april 2016, umiddelbart forud for det planlagte uformelle Miljø- og Transportministermøde.
Se vores mange billeder af de førerløse lastbiler: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark