Fra at være et futuristisk projekt langt ude i fremtiden er den selvkørende bil nu rykket helt tæt på at blive en realitet på vejene.
Google har arbejdet med at gøre automatiske køretøjer avancerede nok til at begå sig i bytrafikken.
Men producenterne i den europæiske bil-gigant Tyskland er også for alvor begyndt at udvikle teknologien, blandt andet i form af en selvkørende lastbil, der er fremstillet af den tyske bilfabrikant Daimler AG.
Avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung kan nu berette, at tyskerne gør alvor af automatiseringsprojektet og optrapper satsningen på de selvkørende biler betragteligt.
Det vil blandt andet udmønte sig i en motorvejsstrækning, der bliver dedikeret til test af de førerløse køretøjer.
Oplysningerne kommer fra den tyske transportminister Alexander Dobrindt, der er blevet interviewet til avisen.
Her kommer den digitale motorvej
Ifølge ministeren bliver det den såkaldte A9 motorvejs-strækning, der nu får sit eget område for de selvkørende biler.
A9 strækker sig fra hovedstaden Berlin til München i den sydlige del af landet.
Det bliver dog kun den del af vejen, der befinder sig i den sydlige del af delstaten Bayern, som skal anvendes til test.
Tyskerne har meget nærliggende døbt projektet Digital Highway, og det omfatter større planer end blot test af biler.
Planen er at bygge en højteknologisk vej, der også skal understøtte dels kommunikation mellem bilerne på vejen og dels kommunikation mellem bilerne og vejbanen.
De tekniske detaljer er stadig på tegnebordet, men i første omgang vil strækningen blive legeplads for selvkørende biler med en assisterende chauffør, før man tager skridtet fuldt ud og sløjfer føreren.
Projektet starter allerede i år.
Tyskland skal være et selvkørende paradis
Den digitale motorvej er et led i en storstilet satsning på udvikling af selvkørende biler i Tyskland.
Landet har allerede en gigantisk bilindustri og har ingen planer om at lade Google løbe med førstepladsen i konkurrencen om pole position.
"Den tyske bilindustri skal være verdens førende inden for digitale biler. De tyske producenter skal ikke være afhængige af selskaber som Google," siger transportministeren til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Bilindustrien samarbejde med forskningsorganisationen Fraunhofer-Gesellschaft om udviklingen af platforme til netværk og teknologi i bilerne.
Der vil nok gå år, før de selvkørende biler er en fast del af trafikken i Tyskland, men både Mercedes-Benz og BMW har projekter i gang.
El-bilen Tesla er også blevet forsynet med en autopilot-funktion.
Læs også:
Selvkørende biler snart lovlige i Nevada
De selvkørende biler rykker mod Danmark
De første billeder: Her er Googles selvstyrende bil - uden rat og pedaler