Interview: Vi går fra proof of concept til proof of projects.
Sådan beskrev Mark McDonald, direktør for Digital Strategy i Accenture i Nordamerika og tidligere global vice president i Gartner, tidligere i dag situationen for "internet of things."
Mark McDonald rådgiver nogle af verdens største virksomheder, er forfatter til flere bøger om digitalisering og Ph.d. i emnet technology policy management.
Han sammenligner det nuværende internet of things og brugen af sensorer med dengang, da WWW fik det store gennembrud og forandrede alt på it-markedet og i verden i det hele taget.
Fint nok, tænker du måske, mens du et sted derude i Danmark kæmper med stramme it-budgetter, mangel på de nødvendige it-profiler og en administrerende direktør eller økonomidirektør, der ikke rigtig forstår dine geniale it-tanker.
Men du gør klogt i at bide dig fast i grundpræmissen: At internet of things rummer et enormt potentiale, og at det vil få afgørende betydning for din virksomhed - ligesom det har været tilfældet med WWW.
Du er allerede gået i gang
Og faktisk behøver du ikke at påbegynde internet of things-eventyret helt på tom mave, for formentlig har din virksomhed allerede taget de første skridt ind i den nye verden (om du så har tænkt over det eller ej).
"Det første, CIO'er skal gøre, er at anerkende det industrielle internet, som de allerede har: Hvad er det for nogle sensor-information, som jeg allerede indsamler, og som jeg derfor måske kan bygge en forretning på," lyder det fra Mark McDonald.
Toprådgiveren uddyber:
"Hvis du tænker over det, er der en masse information fra sensorer, der allerede findes i organisationer - om det så er information fra callcentre om kunder og kundeengagement, website-analyser, monitorering af sociale medier, og hvis nogle af dine aktiver og ressourcer er koblet til internettet."
"Hvad kan alle de informationer bruges til? Hvordan kan de øge præcisionen i forretningsprocesserne?" lyder nogle af de spørgsmål, man skal stille sig selv ifølge Mark McDonald.
Han nævner, at mange virksomheder eksempelvis har informationer om medarbejdere, der er på farten, eller at man er en forhandler med butikker rundt omkring i landet, hvor der er sensorer på de varer, man sælger.
"Al den information, jeg får fra salget, kan jeg bruge på nye måder."
Tænk i nye baner
Men mens det ovenstående måske er nogle relativt lige ud ad landevejen-eksempler, så ligger den egentlige revolution snarere gemt i de muligheder, der viser sig, når man begynder at anskue sin virksomhed på en lidt ny måde.
Indsamlingen og anvendelsen af data skal nemlig ses i et større billede end bare ens egen lille verden.
"En stor del af transformationen vil ikke ske ved, at folk bruger en masse penge på at koble ting op - det er snarere et spørgsmål om, hvordan man bruger et sensor-netværk, som andre har sat op. De færreste virksomheder vil have tiden eller pengene til at gøre det."
"Mange virksomheder - og ikke mindst virksomhederne i Danmark - kommer ikke til at skabe deres egne sensor-netværk, men vil i stedet indgå partnerskaber med eksempelvis teleselskaber."
Mark McDonald beskriver den måde, han mener, at man bør tænke på som virksomhed:
"I fremtiden kommer vi til at opdage, hvor profitabiliteten eller værdien kommer fra - i modsætning til at foreskrive eller diktere, hvor det skal komme fra. Det kræver en agil tankegang," forklarer han.
Sensorer alle vegne - men kan de alle bruges til noget
Mens de fleste nok godt kan se forretningsmulighederne i at installere og anvende sensorer i fabrikshaller eller i de lastbiler, som chaufførerne kører rundt i et sted i Europa, så er der også mange andre steder, hvor sensorerne begynder at vinde indpas.
I sidste uge beskrev Computerworld, hvordan helt almindelige forbrugerprodukter i dag indeholder op til 10 forskellige sensorer, der måler alt fra din placering og dine bevægelser til UV-stråler, hudtemperatur, puls og stressniveau.
Men kan man bruge sensorerne i forbrugerprodukterne til noget i forretningsmæssig forstand?
"Svaret er ja, men spørgsmålet er, hvordan den slags forbruger-information passer sammen med dine produkter og services og kan give værdi?" lyder det fra Mark McDonald fra Accenture.
Men hvad med privacy?
Det bringer os videre til et andet centralt spørgsmål, for mens sensorer åbner for et hav af nye muligheder, rejser de også vigtige privacy-diskussioner.
Her skal man dog nok adskille diskussionen om forbrugerløsninger fra de interne løsninger i virksomheden, mener Mark McDonald.
"Det at vide, hvor en lastbil befinder sig, eller at kende temperaturen på noget udstyr i produktionen, kompromitterer ikke folks privatliv. Den information anvender jeg internt i virksomheden."
"Hvis jeg vil sætte en lokationsbaseret tjeneste op på din smartphone, er spørgsmålet, hvilken værdi, du som forbruger får, hvis du siger ja til at blive monitoreret."
Mark McDonald peger på, at det også handler om ikke er indhente mere data, end det er nødvendigt for at kune levere en given tjeneste:
"I mange tilfælde har jeg ikke brug for at vide, hvor du har været hele dagen. Jeg har bare brug for at vide, hvor du er nu for at kunne betjene dig i samme øjeblik."
"Der findes fornuftige tilgange til, hvordan virksomheder kan bruge lokations- og situations-informationer på en måde, som forbedrer kundeservicen, og ikke medfører, at man kompromitterer individets privatliv," siger Mark McDonald.
Milliarder på spil
Selvom der har været talt og skrevet meget om både internet of things og big data i nogle år efterhånden, er det først nu, at vi for alvor kan begynde at tale om et egentlig gennembrud.
Sensorerne har nu nemlig fundet vej til alt fra biler til sundhedsrelateret udstyr, energisektoren, produktionshaller og til helt almindelig forbruger-it som smartphones og tablets.
På Gartners nye liste over de 10 vigtigste teknologi-trends i 2015 finder man da også 'computing everywhere' og internet of things på første- og andenpladsen.
Samtidig har IDC netop udsendt en ny rapport, der tager udgangspunkt i, at "stort set alle er enige om, at internet of things står over for en eksplosiv vækst og repræsenterer uendelige muligheder."
Brug agil udvikling
Selvom internet of things og big data måske godt kan virke lidt overvældende, så skal man som CIO og it-organisation lade være med at gå i baglås af den grund.
Tag i stedet udgangspunkt i de agile udviklingsmetoder, I formentlig allerede anvender i stor stil til de øvrige it-projekter.
"Det handler om, hvordan du anskuer det problem, du forsøger at løse. Og du skal måske adskille etableringen af infrastrukturen fra udviklingen af applikationen," forklarer Mark McDonald, direktør for Digital Strategy i Accenture i Nordamerika og tidligere global vice president i Gartner .
"Det at få en strøm af informationer - status fra maskiner eller status på lokationer og så videre - kræver, at jeg skal slutte mig til det sensor-netværk, der får alt det til at ske."
"Men når jeg så først får den strøm af informationer, har jeg helt sikkert brug for det agile til at bygge de applikationer og løsninger, der skal drage nytte af den information til at skabe værdi for kunder og virksomheden."
Tænk på Google og Amazon
Mark McDonald kommer med to ganske konkrete eksempler på agile metoder i projekter, der ellers godt kunne have været langt sværere at realisere:
"Hvis du ser på Google, der byggede Adwords, eller på Amazon, der byggede sin anbefalelses-motor, startede de i det små."
"Efterhånden som informationerne beviste deres værdi og kvalitet, blev løsningerne og applikationerne forbedret. Det skete ikke ved, at man anvendte traditionelle vandfalds-metoder," forklarer Mark McDonald til Computerworld.
Du kan læse første del af interviewet med Mark McDonald her.