Vi, der er dybt inde i it-branchen, ved det godt. Men uddannelsessøgende, der ikke har samme indsigt, kan let ledes på afveje af stort opsatte mediehistorier om simple apps, der sælges for millioner, eller deres egen interesse for spil.
Sandheden er, at langt hovedparten af de gode job i it-branchen handler om noget helt andet og mindre flashy - de hårde it-kompetencer.
SAP-folk. It-arkitekter. .NET-udviklere. Tunge projektledere. Det er sjældent dem, der optræder i mediernes overskrifter. Men vender man blikket mod overskrifterne i jobopslagene, så er de konstant i fokus.
For det er her, efterspørgslen i virkeligheden er. Folk med en dyb forståelse af et teknologisk område, men også gerne evnen til at forstå omverdens behov og opfylde dem ved hjælp af deres indsigt.
Ligesom alle andre it-virksomheder i vækst arbejder vi i NNIT hårdt på at tiltrække de eftertragtede profiler. Som en af de store danske it-service-leverandører har NNIT det måske nemmere end mindre kendte virksomheder, men let er det ikke. Og med et potentielt opsving i vente vil det ikke blive lettere fremover.
Alt i alt er der et skrigende behov for at gøre de unge opmærksomme på, hvordan de kan uddanne sig til de mest attraktive job i it-branchen.
For deres egen skyld, for it-branchens skyld og for Danmarks skyld.
For i yderste konsekvens vil manglen på kloge it-hoveder i Danmark føre til, at virksomhederne leder efter kompetencerne andre steder. Og så går chancen til ambitiøse it-folk i andre dele af verden.
Hvad gør vi ved det?
IT-Branchens Udvalg for Uddannelse har gennem mange år arbejdet for at skubbe it højere op på agendaen i undervisningssystemet - og hos de uddannelsessøgende fra Folkeskolen til universiteterne.
For det er her, vi som branche skal så frøene og skabe interessen for it.
Vi har lige søsat 'ITB Code Camps', der lærer børn og unge at være skabende med it. Det er ITB's medlemsvirksomheder i samarbejde med Coding Pirates, der afholder Code Camps.
Ud over at give børnene en sjov og lærerig oplevelse med it, så gør vi os også erfaringer med, hvordan it kan integreres bedre i Folkeskolens undervisning.
I øvrigt er det en stor sejr, at informatik, et nyt it-fag, fornylig er indført som permanent fag i gymnasiet efter en periode som forsøgsfag.
Når danske unge forhåbentlig forlader gymnasierne med en bedre forståelse af it, skal de også kunne søge de rigtige videregående it-uddannelser, som giver dem kompetencer, som fører til et job i it-branchen.
Derfor bidrager vi med indspil til den kommende reform af de videregående uddannelser, så vi sikrer et bedre match mellem branchens nuværende og fremtidige behov og kandidaternes kompetencer.
Og her har vi brug for input fra hele branchen. For hvilke kompetencer har vi som branche brug for om 5-10 år? Det skal vi kunne fortælle uddannelsesinstitutionerne, før de kan sikre, at vi i fremtiden står med de rigtige kandidater.
Væksten står på spil
It er en afgørende komponent for Danmarks økonomiske udvikling.
Dansk Erhverv har netop offentliggjort en analyse, der påviser, at it-kapital som den eneste faktor har øget produktiviteten i Danmark gennem 45 år - uden undtagelse.
It kan effektivisere den offentlige sektor og dermed give os mere velfærd for færre midler. It er med til at drive væksten i de private virksomheder. It skaber nye job.
Men forudsætningen for at realisere væksten og den nødvendige digitalisering af hele vores samfund er, at vi får flere unge ind på it-uddannelser med fokus på tunge it-kompetencer.