Modernisering, forenkling og ikke mindst flere it-skaberkompetencer til de danske gymnasieelever.
Det er udsigterne, efter de gymnasiale uddannelser på prøvebasis siden 2011 har kunnet tilbyde eleverne faget Informationsteknologi.
For nu ser det ud til, at Undervisningsministeriet kan tilbyde faget permanent inden for en overskuelig fremtid.
Navnet bliver Informatik
It-faget bliver under navnet Informatik således med stor sandsynlighed et officielt valgfag på B- og C-niveau på de fire gymnasiale uddannelsesretninger - STX, HTX, HHX og HF/VUC.
Det sker efter en evalueringsrapport fra blandt andre IT-Universitet om forsøgsfaget Informationsteknologi, der har været til godkendelse hos undervisningsminister Christine Antorini (S) og i gymnasieforligskredsen.
Denne forligskreds består af de partier, der var med at strikke den nuværende gymnasiereform fra 2005 sammen.
Gymnasieforligskredsen har tilsluttet sig indførelsen af det nye informatik-fag på B og C-niveau, hvilket betyder, at flere gamle it-fag bliver nedlagt eller slået sammen under Informatik.
Det forklarer fagkonsulent Henning Agesen fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til Computerworld.
"Vi vil gerne modernisere og samtidigt forenkle det nuværende it-fagudbud, og dermed gøre det nye fag, informatik mere relevant og vedkommende for eleverne," siger Henning Agesen.
Måske til august 2017
Lige nu er det dog helt usandsynligt, at Informatik kommer på skoleskemaet efter sommerferien.
"Der skal lovgivning til, før faget er permanent. Vi ved ikke, hvornår loven åbnes," siger Henning Agesen.
At indførelsen af faget kræver en lovændring skyldes, at det nye fag i STX-regi (det almene gymnasium) blandt andet vil kunne udgøre et af mindst to naturvidenskabelige fag på mindst C-niveau, som skal indgå i alle studieretninger.
I HTX vil skolen for den enkelte studieretning kunne vælge mellem Informatik på C-niveau og det nuværende Kommunikation og IT, ligeledes på C-niveau, som det obligatoriske it-fag.
Dermed er det op til Christiansborgs politikere at beslutte, hvornår loven skal ændres, hvilket tidligst kan ske til efteråret.
Til den tid har de gymnasiale uddannelser dog i overvejende grad lagt sig fast på fagudbud og studieretninger til august 2016.
Derfor vil den permanente indførelse af Informatik formentlig tidligst se dagens lys i august 2017.
Fokus på elevernes gadgets
Henning Agesen pointerer, at faget Informatik vil tage udgangspunkt i elevernes egen it-virkelighed.
"Der vil blandt andet blive kigget på apps og smartphones og derfra analyseret, hvad denne teknologi har af betydning for brugerne. Vi vil gerne fange elevernes interesse for it-teknologien både som brugere og ikke mindst som udviklere," siger Henning Agesen fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Han peger på, at områder som programmering, udviklingsmetoder, it-arkitektur, interaktionsdesign samt modellering og strukturering af data og innovation bliver en del af kernestoffet, som det har været i forsøgsfaget Informationsteknologi.
Henning Agesen fortæller, at når det nye fag indføres, udgår samtidig nogle af de gamle it-fag som led i en forenkling og modernisering af it-fagudbuddet i de gymnasiale uddannelser.
Samtidig er det besluttet, at der skal udarbejdes en læreplan for faget Programmering på B-niveau, som hidtil kun har kunnet vælges på C-niveau.
Glæde i IT-Branchen
I it-brancheforeningen IT-Branchen er der stor glæde over, at it-uddannelsen får en fast plads på de danske gymnasieuddannelser, efter foreningen noget provokerende har agiteret for at udskifte et fag som Oldtidskundskab med IT.
"Det er den bedste nyhed vi længe har modtaget", siger Mette Lundberg, direktør for Politik og Kommunikation i IT-Branchen.
Hun hæfter sig ved, at mens digitale løsninger fylder mere og mere i vores hverdag, skal danske unge være med til at udvikle fremtidens løsninger.
"Det kræver, at flere bliver gode til at være innovative og skabende med teknologi og kan tænke i nye løsninger og digitale forretningsmodeller," lyder fra Mette Lundberg, som fortsætter:
"Det nye it-fag i gymnasiet skal fænge flere unges interesse for teknologi og sikre, at vi som danskere, med vores gode traditioner også for brugerinddragelse og design, skal være med til at skabe de løsninger, som kommer til at sætte standarden for hvordan vi lever, arbejder og kommunikerer om 10, 20 og 30 år."
Læs også:
Forslag: Drop oldtidskundskab i gymnasiet og indfør it i stedet
Skal vi have it eller oldtidskundskab i gymnasiet?: Her er argumenterne for og imod